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Corner impact and compression after impact (CAI) of thin-walled composite profile - An experimental study

Gliszczynski, Adrian und Bogenfeld, Raffael Marius und Degenhardt, Richard und Kubiak, Tomasz (2020) Corner impact and compression after impact (CAI) of thin-walled composite profile - An experimental study. Composite Structures (248). Elsevier. doi: 10.1016/j.compstruct.2020.112502. ISSN 0263-8223.

[img] PDF - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
3MB

Offizielle URL: https://doi.org/10.1016/j.compstruct.2020.112502

Kurzfassung

Experimental investigations of channel‐section profiles subjected to compression after impacts (20 J and 30 J) leading to global failure are presented. The columns under discussion were made of an eight‐layer GFRP laminate with quasi‐isotropic, quasi‐orthotropic and angle ply arrangements of layers. The profiles were impacted in the corner in three variants: perpendicularly to the flange, at an angle of 45 to the web and perpendicularly to the web. All impact cases were characterized by a high level of absorbed energy (over 75%), which led to a barely visible impact damage, extensive fiber rupture, visible cracks in the laminate or material continuity loss. The load carrying capacity of the profiles degraded by the corner impact always decreases in relation to the not‐impacted structures but every case was characterized by stable, postbuckling equilibrium paths. The most dangerous scenario was the corner impact introduced perpendicular to the web.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/136181/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Corner impact and compression after impact (CAI) of thin-walled composite profile - An experimental study
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Gliszczynski, AdrianLodz University of Technologyhttps://orcid.org/0000-0002-2421-093XNICHT SPEZIFIZIERT
Bogenfeld, Raffael MariusRaffael.Bogenfeld (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-3883-269XNICHT SPEZIFIZIERT
Degenhardt, RichardRichard.Degenhardt (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-9766-9418NICHT SPEZIFIZIERT
Kubiak, TomaszLodz University of TechnologyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Mai 2020
Erschienen in:Composite Structures
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
DOI:10.1016/j.compstruct.2020.112502
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Ferreira, AntónioNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Elsevier
ISSN:0263-8223
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Laminates, Buckling, Damage Tolerance, Impact behavior, Compression after impact (CAI)
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Strukturen und Werkstoffe (alt), L - Simulation und Validierung (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Faserverbundleichtbau und Adaptronik > Strukturmechanik
Hinterlegt von: Bogenfeld, Raffael Marius
Hinterlegt am:26 Okt 2020 07:43
Letzte Änderung:28 Mär 2023 23:57

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