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Drag Reduction of a Sphere at Supercritical Reynolds Numbers using passive Ventilation

Lu, M. und Grosche, F. und Meier, G. (1999) Drag Reduction of a Sphere at Supercritical Reynolds Numbers using passive Ventilation. In: Mechanics of Passive and Aktive Flow Control Kluwer Academic Publishers. Seiten 127-132.

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Kurzfassung

This paper describles an experimental investigation of drag reduction of a sphere at supercritical Reynolds numbers up to Re = 4.5x1000000 using passive ventilation. This ventilation was created by a channel connecting the stagnation region with the wake region. Passiv ventilation is a very effective method of decreasing drag of smooth spheres in the named Reynolds numbers range. A drag reduction of about 40%-60% can be achieved with a cross-section area of the venting channel of about 2% of the sphere. Pressure distributions on the sphere show clear changes of base pressure and point of separation. In addition, the flow on the vented sphere showed smaller oscillations at supercritical Reynolds numbers than those on the basic sphere. The reduction in oscillation amplitude came basically from a stabilization of the wake. Flow visualization in a water tunnel was made for the basic and vented spheres. The visualization of the vented sphere showed more stabilization of the wake than that of the basic sphere

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/13608/
Dokumentart:Beitrag in einem Lehr- oder Fachbuch
Zusätzliche Informationen: LIDO-Berichtsjahr=1999,
Titel:Drag Reduction of a Sphere at Supercritical Reynolds Numbers using passive Ventilation
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Lu, M.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Grosche, F.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Meier, G.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:1999
Erschienen in:Mechanics of Passive and Aktive Flow Control
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Seitenbereich:Seiten 127-132
Verlag:Kluwer Academic Publishers
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Drag reduction, bluff-body, ventilation
HGF - Forschungsbereich:Verkehr und Weltraum (alt)
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L ST - Starrflüglertechnologien
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):NICHT SPEZIFIZIERT
Standort: Köln-Porz , Braunschweig , Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Institut für Strömungsmechanik
Hinterlegt von: DLR-Beauftragter, elib
Hinterlegt am:16 Sep 2005
Letzte Änderung:14 Jan 2010 20:42

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