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Wind-Tunnel Study of a Wing-Embedded Lifting Fan Remaining Open in Cruise Flight

Hoeveler, Bastian und Bauknecht, Andre und Wolf, Christian und Janser, Frank (2020) Wind-Tunnel Study of a Wing-Embedded Lifting Fan Remaining Open in Cruise Flight. Journal of Aircraft, 57 (4), Seiten 558-568. American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA). doi: 10.2514/1.C035422. ISSN 0021-8669.

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Offizielle URL: https://doi.org/10.2514/1.C035422

Kurzfassung

It is investigated whether a nonrotating lifting fan remaining uncovered during cruise flight, as opposed to being covered by a shutter system, can be realized with limited additional drag and loss of lift during cruise flight. A wind tunnel study of a wing-embedded lifting fan has been conducted at the Side Wind Test Facility Göttingen of DLR, German Aerospace Center in Göttingen using force, pressure, and stereoscopic particle image velocimetry techniques. The study showed that a step on the lower side of the wing in front of the lifting fan duct increases the lift to-drag ratio of the whole model byup to 25%for allpositive angles of attack. Different sizes and inclinations ofthe step had limited influence on the surface pressure distribution. The data indicate that these parameters can be optimized to maximize the lift-to-drag ratio. A doubling of the curvature radius of the lifting fan duct inlet lip on the upper side of the wing affected the lift-to-drag ratio by less than 1%. The lifting fan duct inlet curvature can therefore be optimized to maximize the vertical fan thrust of the rotating lifting fan during hovering without affecting the cruise flight performance with a nonrotating fan.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/135949/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Zusätzliche Informationen:Print: 0021-8669 Electronic: 1533-3868
Titel:Wind-Tunnel Study of a Wing-Embedded Lifting Fan Remaining Open in Cruise Flight
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Hoeveler, BastianFH AachenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Bauknecht, AndreUniversity of Marylandhttps://orcid.org/0000-0002-4076-780XNICHT SPEZIFIZIERT
Wolf, ChristianChristian.Wolf (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-9052-7548NICHT SPEZIFIZIERT
Janser, FrankFH AachenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Juli 2020
Erschienen in:Journal of Aircraft
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:57
DOI:10.2514/1.C035422
Seitenbereich:Seiten 558-568
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
NICHT SPEZIFIZIERTAIAANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA)
ISSN:0021-8669
Status:veröffentlicht
Stichwörter:helicopter, lifting fan duct, wind tunnel measurements, PIV
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Hubschrauber
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L RR - Rotorcraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Der virtuelle Drehflügler (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hubschrauber, GO
Hinterlegt von: Carter, Beatrice
Hinterlegt am:09 Sep 2020 22:28
Letzte Änderung:09 Sep 2020 22:28

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