Hörhager, Philip Daniel und Ritt, Stefan Andreas und Johnson, Alastair (2005) Experimentelle und numerische Untersuchungen zu Hochgeschwindigkeitsaufprall mit dynamischer Kraftmessung (Diplomarbeit). DLR-Interner Bericht. DLR-IB-BT-ST-2016-187. Diplomarbeit. Universität Stuttgart. 111 S. (nicht veröffentlicht)
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Kurzfassung
In this thesis impact experiments are conducted, to characterize a first high-speed gas gun projectile launcher. Tests with carbon composite sandwich shell material demonstrators, for aircraft fuselages are performed with typical projectiles (steel and ice) at impact velocities of up to 250m/s. The specimens are subjected to non-destructive testing following the impact events. First impact tests are conducted with a new gas gun system with three barrels, having calibers of 25, 60 and 200mm, respectively. A novel device, the instrumented impact test rig, which records dynamic forces during an impact, is mounted on the largest caliber barrel. A finite element model of this device is generated and numerical simulations are conducted using steel and rubber projectiles. These projectiles have masses of up to 1.5kg and impact velocities reach 250km/h. The simulations with the numerical model focus on the core element of dynamic force measurements, the Hopkinson bar. The measurement techniques used are based on the propagation of elastic longitudinal tension waves within the rod.
elib-URL des Eintrags: | https://elib.dlr.de/135876/ | ||||||||||||||||
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Dokumentart: | Berichtsreihe (DLR-Interner Bericht, Diplomarbeit) | ||||||||||||||||
Titel: | Experimentelle und numerische Untersuchungen zu Hochgeschwindigkeitsaufprall mit dynamischer Kraftmessung (Diplomarbeit) | ||||||||||||||||
Autoren: |
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Datum: | Dezember 2005 | ||||||||||||||||
Referierte Publikation: | Nein | ||||||||||||||||
Open Access: | Nein | ||||||||||||||||
Seitenanzahl: | 111 | ||||||||||||||||
Status: | nicht veröffentlicht | ||||||||||||||||
Stichwörter: | high velocity impact (HVI), gas gun, instrumented target support (ITS), split Hopkinson pressure bar (SHPB), elastic wave propagation, finite element method (FEM), non-destructive testing (NDT) | ||||||||||||||||
Institution: | Universität Stuttgart | ||||||||||||||||
Abteilung: | Institut für Statik und Dynamik | ||||||||||||||||
HGF - Forschungsbereich: | Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr | ||||||||||||||||
HGF - Programm: | Luftfahrt | ||||||||||||||||
HGF - Programmthema: | Flugzeuge | ||||||||||||||||
DLR - Schwerpunkt: | Luftfahrt | ||||||||||||||||
DLR - Forschungsgebiet: | L AR - Aircraft Research | ||||||||||||||||
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben): | L - Strukturen und Werkstoffe (alt) | ||||||||||||||||
Standort: | Stuttgart | ||||||||||||||||
Institute & Einrichtungen: | Institut für Bauweisen und Strukturtechnologie > Strukturelle Integrität | ||||||||||||||||
Hinterlegt von: | Ritt, Stefan Andreas | ||||||||||||||||
Hinterlegt am: | 17 Sep 2020 18:36 | ||||||||||||||||
Letzte Änderung: | 17 Sep 2020 18:36 |
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