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Aerodynamic and aeroacoustic investigation of an innovative regional turboprop scaled model: numerical simulations and experiments

Di Marco, Allessandro und Camussi, R. und Burghignoli, L. und Centracchio, Francesco und Averardo, M. und Di Guilio, M. und Gemma, R. und Pelizzari, E. und Adden, Stephan und Aschwanden, P. und Müller, J. und Berkefeld, Tobias und Haxter, Stefan und Amoroso, F. (2020) Aerodynamic and aeroacoustic investigation of an innovative regional turboprop scaled model: numerical simulations and experiments. CEAS Aeronautical Journal, 11 (3), 575 - 590. Springer. doi: 10.1007/s13272-020-00437-y. ISSN 1869-5590.

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Offizielle URL: https://doi.org/10.1007/s13272-020-00437-y

Kurzfassung

An extensive aeroacoustic and aerodynamic investigation of an innovative regional turboprop aircraft has been carried out experimentally and numerically under the framework of two research projects funded by the European Union through the CleanSky Research Programme. Experimental tests have been performed in the RUAG Large Subsonic Wind Tunnel in Switzerland and CFD results have been validated against the experimental data. The A/C high-lift performance, stability and control derivatives, aerodynamic noise sources, and low-noise solutions for high-lift devices, have been investigated under representative conditions in cruise, take-off, and landing configurations. The aerodynamic and aeroacoustic investigation has been carried out parametrically, in terms of several reference quantities, including the propellers’ thrust and rpm, the speed of the air-flow, the incidence angle of the aircraft and the position of the microphone array used for the acoustic investigation. The present paper gives an overview of relevant results obtained for selected aircraft configurations which have been tested in the wind tunnel and analyzed through CFD simulations. The focus lies on the overall aerodynamic characterization and on the noise sources identification carried out using standard beamforming techniques.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/135753/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Zusätzliche Informationen:Print: 1869-5582 Electronic: 1869-5590
Titel:Aerodynamic and aeroacoustic investigation of an innovative regional turboprop scaled model: numerical simulations and experiments
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Di Marco, Allessandroallessandro.dimarco (at) uniroma3.ithttps://orcid.org/0000-0003-1818-6897NICHT SPEZIFIZIERT
Camussi, R.University of Roma TRE, 00146, Rome ITALYNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Burghignoli, L.University of Roma TRE, 00146, Rome ITALYNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Centracchio, FrancescoUniversity of Roma TRE, 00146, Rome ITALYNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Averardo, M.Leonardo Company, 80038, Naples, ItalyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Di Guilio, M.Leonardo Company, 80038, Naples, ItalyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Gemma, R.Leonardo Company, 80038, Naples, ItalyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Pelizzari, E.Leonardo Company, 80038, Naples, ItalyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Adden, StephanIBK Innovation GmBH & Co. KG, 21129, Hamburg, GermanyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Aschwanden, P.RUAG Aviation, 6032, Emmen, SwitzerlandNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Müller, J.RUAG Aviation, 6032, Emmen, SwitzerlandNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Berkefeld, Tobiastobias.berkefeld (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Haxter, Stefanstefan.haxter (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-9232-2802NICHT SPEZIFIZIERT
Amoroso, F.EuroTech Sas, 80125, Naples, ItalyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:23 Januar 2020
Erschienen in:CEAS Aeronautical Journal
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
Band:11
DOI:10.1007/s13272-020-00437-y
Seitenbereich:575 - 590
Verlag:Springer
Name der Reihe:Springer Nature
ISSN:1869-5590
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Wind tunnel, CFD, Propeller, Beamforming
Institution:Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt e.V.
Abteilung:AS-EXV
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Simulation und Validierung (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Bodengebundene Fahrzeuge
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Experimentelle Verfahren, GO
Hinterlegt von: Micknaus, Ilka
Hinterlegt am:08 Okt 2020 11:31
Letzte Änderung:08 Okt 2020 11:31

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