elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Numerical Study of the Airflow Distribution in a Passenger Car Cabin Validated with PIV

Ullrich, S. und Buder, R. und Boughanmi, N. und Friebe, C. und Wagner, Claus (2020) Numerical Study of the Airflow Distribution in a Passenger Car Cabin Validated with PIV. In: 21st STAB/DGLR Symposium on New Results in Numerical and Experimental Fluid Mechanics, 142, Seiten 457-467. Springer Nature. 21. STAB/DGLR Symposium 2018, 2018-11-06 - 2018-11-07, Darmstadt. doi: 10.1007/978-3-030-25253-3_44. ISBN 978-3-030-25252-6. ISSN 1612-2909.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Offizielle URL: https://doi.org/10.1007/978-3-030-25253-3_44

Kurzfassung

This study is intending to improve the virtual development of the largest secondary consumer in an electrical vehicle, the HVAC system. This was achieved by validating a numerical model which calculates the jet flow distributions at the air vents of the front seats in a full-scale car cabin. The velocity fields were examined under consideration of three different volume flow rates of the air conditioning unit. For the validation, the optical measurement technique Particle Image Velocimetry (PIV) was used. The numerical car cabin model embedded the same spatial geometry as the experimental setup. The Reynolds-averaged Navier–Stokes computations were combined with the shear stress transport k-ω turbulence model and discretized on a hybrid mesh. A computation of the flow transition from the channel to the jet stream and the development of the jet flow in the car cabin was accomplished. The deviations between the experimental and numerical results of the mean air velocity amounted to less than ∼12% for each measuring plane. Additionally, the results show that this statement is valid for the different inlet volume flow settings.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/135607/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag, Anderer)
Zusätzliche Informationen:Print ISBN 978-3-030-25252-6 Online ISBN 978-3-030-25253-3 ISSN-electronic 1860-0824
Titel:Numerical Study of the Airflow Distribution in a Passenger Car Cabin Validated with PIV
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Ullrich, S.VWNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Buder, R.VWNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Boughanmi, N.VWNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Friebe, C.VWNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wagner, ClausClaus.Wagner (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-2273-0568NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2020
Erschienen in:21st STAB/DGLR Symposium on New Results in Numerical and Experimental Fluid Mechanics
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
Band:142
DOI:10.1007/978-3-030-25253-3_44
Seitenbereich:Seiten 457-467
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Dillmann, Andreasandreas.dillmann (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Heller, GerdAirbus BremenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Krämer, EwaldInstitut für Aerodynamik und Gasdynamik, Universität StuttgartNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wagner, ClausClaus.Wagner (at) DLR.dehttps://orcid.org/0000-0003-2273-0568NICHT SPEZIFIZIERT
Tropea, CameronFachgebiet Strömungslehre und Aerodynamik, TU DarmstadtNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Jakirlic, SuadTU DarmstadtNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Springer Nature
Name der Reihe:Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design
ISSN:1612-2909
ISBN:978-3-030-25252-6
Status:veröffentlicht
Stichwörter:RANS, Venilation, Passenger Car
Veranstaltungstitel:21. STAB/DGLR Symposium 2018
Veranstaltungsort:Darmstadt
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:6 November 2018
Veranstaltungsende:7 November 2018
Veranstalter :STAB/DGLR
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Straßenverkehr
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V ST Straßenverkehr
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - NGC Antriebssystem und Energiemanagement (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Bodengebundene Fahrzeuge
Hinterlegt von: Wagner, Prof. Dr.-Ing. Claus
Hinterlegt am:05 Aug 2020 09:33
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:38

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.