elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

NLF Potential of Laminar Transonic Long Range Aircraft

Thomas, Streit und Seitz, Arne und Hein, Stefan und Kunze, Philipp (2020) NLF Potential of Laminar Transonic Long Range Aircraft. In: AIAA Aviation 2020 Forum. AIAA Aviation 2020 Forum, 2020-06-15 - 2020-06-19, USA VIRTUAL EVENT. doi: 10.2514/6.2020-2748. ISBN 978-162410598-2.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
1MB

Offizielle URL: https://arc.aiaa.org/doi/10.2514/6.2020-2748

Kurzfassung

In this work we present analysis and design results of NLF airfoils and wings for long range aircraft. Extension of wing laminar boundary layer for long range transonic aircraft design is limited by large Reynolds numbers and large wing leading edge sweeps. To explore the NLF potential different swept tapered 2.75D airfoils were designed using the CATNLF method. CATNLF allows attenuating the crossflow instability amplification in the nose region for wings with long range sweeps and Reynolds numbers. Crossflow instability is reduced to a level so that in the nose region NLF is achieved without requiring suction. For 3D studies the long range NASA NLF common research model CRM-NLF is used. Stability analysis and further design is performed using the CRM-NLF wing geometry. Linear stability results obtained with the eN method for the 2.75D and 3D cases show that that theextent of laminar flow for regions downstream of the nose is strongly dependent on the used stability analysis approach. It is shown that using either incompressible or compressible stability analysis together with the currently used assumptions for critical flight N-factor values leads to a significant different potential of laminar extent and wave drag reduction possibilities.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/135485/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:NLF Potential of Laminar Transonic Long Range Aircraft
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Thomas, Streitth.streit (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Seitz, ArneArne.Seitz (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hein, StefanStefan.Hein (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kunze, PhilippPhilipp.Kunze (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Juni 2020
Erschienen in:AIAA Aviation 2020 Forum
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.2514/6.2020-2748
ISBN:978-162410598-2
Status:veröffentlicht
Stichwörter:natural laminar flow (NLF), linear stability theory (LST), parabolized stability theory (PSE), inverse design, crossflow instability, transonic long range aircraft, RANS
Veranstaltungstitel:AIAA Aviation 2020 Forum
Veranstaltungsort:USA VIRTUAL EVENT
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:15 Juni 2020
Veranstaltungsende:19 Juni 2020
Veranstalter :AIAA
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugphysik (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hochgeschwindigkeitskonfigurationen, GO
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hubschrauber, BS
Hinterlegt von: Streit, Dr.rer.nat. Thomas
Hinterlegt am:10 Jul 2020 11:53
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:38

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.