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Effects of transient dynamic loading on the energy absorption capability of composite bolted joints undergoing extended bearing failure

Feser, Thomas und Hassan, Jazib und Waimer, Matthias und O'Higgins, Ronan und McCarthy, C. T. und Toso, Nathalie und Voggenreiter, Heinz und McCarthy, M. A. (2020) Effects of transient dynamic loading on the energy absorption capability of composite bolted joints undergoing extended bearing failure. Composite Structures, 247. Elsevier. doi: 10.1016/j.compstruct.2020.112476. ISSN 0263-8223.

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Offizielle URL: https://doi.org/10.1016/j.compstruct.2020.112476

Kurzfassung

Carbon fibre reinforced polymer (CFRP) materials are widely used in transport aircraft. Crashworthiness requirements demand sufficient energy absorption capacity, especially in the fuselage structure. In a recently-proposed approach, specifically-designed tension absorber joints utilize tension loads for energy absorption via progressive bearing failure. For further development of the concept, experimental tests are performed on pin- joints in quasi-isotropic CFRP material, under transient dynamic loading at 3 m/s. Investigated parameters are laminate thickness, stacking sequence and pin diameter, and the results are evaluated using the performance parameters ultimate bearing strength, mean crush stress and mass-specific energy absorption. A strong relation between the ratio of pin diameter to laminate thickness, D/t, and the performance parameters is found. Compared to previous results for quasi-static loading, the ultimate bearing strength is increased whereas the mean crush stress and mass-specific energy absorption are reduced. Digital image correlation and computed tomography analysis reveals the mechanisms behind the observed trends. The results provide a basis for further optimization of energy-absorbing joints and validation of finite element models.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/135182/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Effects of transient dynamic loading on the energy absorption capability of composite bolted joints undergoing extended bearing failure
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Feser, ThomasThomas.Feser (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-4741-5361NICHT SPEZIFIZIERT
Hassan, JazibBernal Institute, School of Engineering, University of LimerickNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Waimer, Matthiasmatthias.waimer (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
O'Higgins, RonanBernal Institute, School of Engineering, University of LimerickNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
McCarthy, C. T.Bernal Institute, School of Engineering, University of LimerickNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Toso, NathalieNathalie.Toso (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-2803-1450NICHT SPEZIFIZIERT
Voggenreiter, HeinzDLR Institute of Structures and DesignNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
McCarthy, M. A.Bernal Institute, School of Engineering, University of LimerickNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:7 Juni 2020
Erschienen in:Composite Structures
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:247
DOI:10.1016/j.compstruct.2020.112476
Verlag:Elsevier
ISSN:0263-8223
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Composite bolted joints High strain-rate testing Energy absorption Progressive bearing failure
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Strukturen und Werkstoffe (alt)
Standort: Stuttgart
Institute & Einrichtungen:Institut für Bauweisen und Strukturtechnologie > Strukturelle Integrität
Hinterlegt von: Feser, Thomas
Hinterlegt am:16 Jun 2020 13:03
Letzte Änderung:23 Okt 2023 13:28

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