elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Experimental Investigation of Automotive Vehicle Transient Aerodynamics with a Reduced-Scale Moving-Model Crosswind Facility

Bell, James und Wilhelmi, Henning und Heine, Daniela und Jessing, Christoph und Wagner, Andreas und Wiedemann, Jochen und Ehrenfried, Klaus und Wagner, Claus (2020) Experimental Investigation of Automotive Vehicle Transient Aerodynamics with a Reduced-Scale Moving-Model Crosswind Facility. SAE Technical Papers, 2020 (0671), Seiten 1-12. Society of Automotive Engineers (SAE) International. doi: 10.4271/2020-01-0671. ISSN 0148-7191.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Offizielle URL: https://doi.org/10.4271/2020-01-0671

Kurzfassung

Automotive vehicles operate in complex, transient aerodynamic conditions that can potentially influence their operational efficiency, performance and safety. A moving-model facility combined with a wind-tunnel is an experimental methodology that can be utilized to model some of these transient aerodynamic conditions. This experimental methodology is an alternative to wind-tunnel experiments with additional crosswind generators or actively yawing models, and has the added benefit of modelling the correct relative motion between the vehicle and the ground/infrastructure. Experiments using a VW Golf 7 were performed with a 1:10 scale model at the moving-model facility at DLR, Göttingen and a fullscale, operational vehicle at the BMW Ascheim side-wind facility. Successful functionality of the newly developed automotive-vehicle configuration of the moving-model facility - including the side windtunnel operation, rotating wheels in contact with the ground, and data-acquisition on-board the moving model - was achieved. Direct comparison of transient pressure at 24 locations across the front and rear bumpers and over the centerline of the vehicles show relatively good agreement between the two methodologies; establishing the moving-model facility as a viable reduced-scale methodology for investigating transient aerodynamics of automotive vehicles. Analysis of the time-resolved pressure measurements provides insight into the sensitivity of the surface pressure to transient crosswind; with indications that transient characteristics can only be captured with transient modelling of the crosswind-vehicle interaction.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/135168/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Zusätzliche Informationen:ISSN: 0148-7191 e-ISSN: 2688-3627
Titel:Experimental Investigation of Automotive Vehicle Transient Aerodynamics with a Reduced-Scale Moving-Model Crosswind Facility
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Bell, JamesJames.Bell (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-8319-9817NICHT SPEZIFIZIERT
Wilhelmi, HenningHenning.Wilhelmi (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Heine, DanielaDaniela.Heine (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-7967-5542NICHT SPEZIFIZIERT
Jessing, ChristophUniversität Stuttgart, IVKNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wagner, AndreasUniversität Stuttgart, IVKNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wiedemann, JochenUniversität Stuttgart, IVKNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ehrenfried, KlausKlaus.Ehrenfried (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wagner, ClausClaus.Wagner (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-2273-0568NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:14 April 2020
Erschienen in:SAE Technical Papers
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
Band:2020
DOI:10.4271/2020-01-0671
Seitenbereich:Seiten 1-12
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
NICHT SPEZIFIZIERTSAE InternationalNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Society of Automotive Engineers (SAE) International
Name der Reihe:SAE Technical Papers
ISSN:0148-7191
Status:veröffentlicht
Stichwörter:automotive, aerodynamics, ground vehicle, crosswind, side wind stability, gust,
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Verkehrssystem
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V VS - Verkehrssystem
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Energie und Verkehr (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Bodengebundene Fahrzeuge
Hinterlegt von: Bell, Dr. James
Hinterlegt am:05 Jun 2020 12:05
Letzte Änderung:27 Okt 2023 14:53

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.