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Aeroelastic stability assessment of a V-tail with integrated propulsion units

Koch, Christopher und Arnold, Jürgen (2020) Aeroelastic stability assessment of a V-tail with integrated propulsion units. In: Proceedings of the Second International Symposium on Flutter and its Application, Seiten 82-91. Second International Symposium on Flutter and its Application, 2020-05-12 - 2020-05-14, Konferenz wurde abgesagt.

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Kurzfassung

This paper deals with the aeroelastic stability assessment of the empennage section of the hybrid-electric motor glider FVA 30. Because of its integrated propulsion units at the tips it is prone to a special kind of aeroelastic instability called whirl flutter. This instability involves the whirl modes of the propellers. Parameter studies regarding the most important structural parameters are carried out to evaluate the design space and identify critical flutter modes. The models are also checked for empennage flutter and ground resonance. Due to the early design phase this is done by numerical studies with simplified models using the DLR in-house flutter process, PySTAB, and strip theory propeller aerodynamics. The investigations show the possibility of a V-tail-flutter due to insufficient mass balance of the combined elevator/rudder control surface. In contrast, the empennage structure shows large margins regarding whirl flutter of the tailplane structure itself. The pylon and engine mount are assumed to be rigid though due to lacking design data. Ground resonance of the elastic propeller blades is prohibited by the dynamics due to blade twist.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/135150/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Aeroelastic stability assessment of a V-tail with integrated propulsion units
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Koch, ChristopherChristopher.Koch (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-8014-3041NICHT SPEZIFIZIERT
Arnold, JürgenJuergen.Arnold (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-1751-7458NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Mai 2020
Erschienen in:Proceedings of the Second International Symposium on Flutter and its Application
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Seitenbereich:Seiten 82-91
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Hémon, PascalLaboratoire d'hydrodynamiqueNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Amandolese, XavierConservatoire national des arts et métiersNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Status:veröffentlicht
Stichwörter:aeroelastic stability, motor glider, V-tail, whirl flutter
Veranstaltungstitel:Second International Symposium on Flutter and its Application
Veranstaltungsort:Konferenz wurde abgesagt
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:12 Mai 2020
Veranstaltungsende:14 Mai 2020
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Simulation und Validierung (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aeroelastik > Aeroelastische Simulationen
Hinterlegt von: Koch, Christopher
Hinterlegt am:20 Aug 2020 09:21
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:37

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