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Mitigating the climate forcing of aircraft contrails by small-scale diversions and technology adoption

Teoh, Roger und Schumann, Ulrich und Majumdar, Arnab und Stettler, Marc E. J. (2020) Mitigating the climate forcing of aircraft contrails by small-scale diversions and technology adoption. Environmental Science & Technology, 54 (5), Seiten 2941-2950. American Chemical society (ACS). doi: 10.1021/acs.est.9b05608. ISSN 0013-936X.

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Offizielle URL: https://pubs.acs.org/doi/10.1021/acs.est.9b05608

Kurzfassung

The climate forcing of contrails and induced-cirrus cloudiness is thought to be comparable to the cumulative impacts of aviation CO2 emissions. This paper estimates the impact of aviation contrails on climate forcing for flight track data in Japanese airspace and propagates uncertainties arising from meteorology and aircraft black carbon (BC) particle number emissions. Uncertainties in the contrail age, coverage, optical properties, radiative forcing, and energy forcing (EF) from individual flights can be 2 orders of magnitude larger than the fleet-average values. Only 2.2% [2.0, 2.5%] of flights contribute to 80% of the contrail EF in this region. A small-scale strategy of selectively diverting 1.7% of the fleet could reduce the contrail EF by up to 59.3% [52.4, 65.6%], with only a 0.014% [0.010, 0.017%] increase in total fuel consumption and CO2 emissions. A low-risk strategy of diverting flights only if there is no fuel penalty, thereby avoiding additional long-lived CO2 emissions, would reduce contrail EF by 20.0% [17.4, 23.0%]. In the longer term, widespread use of new engine combustor technology, which reduces BC particle emissions, could achieve a 68.8% [45.2, 82.1%] reduction in the contrail EF. A combination of both interventions could reduce the contrail EF by 91.8% [88.6,95.8%].

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/134122/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Mitigating the climate forcing of aircraft contrails by small-scale diversions and technology adoption
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Teoh, RogerCentre for Transport Studies, Imperial College, London, UKNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schumann, UlrichDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Majumdar, ArnabCentre for Transport Studies, Imperial College, London, UKNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Stettler, Marc E. J.Centre for Transport Studies, Imperial College, London, UKNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:12 Februar 2020
Erschienen in:Environmental Science & Technology
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:54
DOI:10.1021/acs.est.9b05608
Seitenbereich:Seiten 2941-2950
Verlag:American Chemical society (ACS)
ISSN:0013-936X
Status:veröffentlicht
Stichwörter:contrail climate traffic aviation mitigation model Japan CARATS CoCiP
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehrsmanagement und Flugbetrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AO - Air Traffic Management and Operation
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Klima, Wetter und Umwelt (alt)
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Physik der Atmosphäre
Hinterlegt von: Schumann, Prof.Dr.habil. Ulrich
Hinterlegt am:13 Feb 2020 17:12
Letzte Änderung:20 Okt 2023 09:35

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