elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Flight Testing a Linear Parameter Varying Control Law on a Passenger Aircraft

Weiser, Christian und Ossmann, Daniel und Kuchar, Richard und Müller, Reiko und Milz, Daniel und Looye, Gertjan (2020) Flight Testing a Linear Parameter Varying Control Law on a Passenger Aircraft. In: AIAA Scitech 2020 Forum. AIAA Scitech Forum 2020, 2020-01-06 - 2020-01-10, Orlando, USA. doi: 10.2514/6.2020-1618. ISBN 978-162410595-1.

[img] PDF
577kB

Kurzfassung

To improve performance and efficiency of future aircraft generations, multi-objective control design problems considering effects such as over-actuation and lowly damped flexible modes arise from new materials in the wing design. A candidate method, which delivers a solution to this problem for the whole flight envelope is linear parameter varying (LPV) control synthesis. It already incorporates the controller scheduling in the synthesis process, guaranteeing stability and robustness over the entire scheduling envelope, and enables intuitive multi-objective, multiple-input multiple-output (MIMO) controller designs. To prove the concept of LPV controllers in a realistic environment, the flight test campaign results of LPV inner loop control laws on a Cessna Citation II (550) aircraft are presented in this paper. The implemented inner loop controllers are inspired by classical flight controllers used on state-of-the-art fly-by-wire airliners. The longitudinal motion is augmented with load-factor command and the lateral motion controller, which is inherently of MIMO type, features a roll rate command with attitude hold behavior. The control laws are validated in flight by the pilot with respect to functionality, flying and handling qualities. Furthermore, auto generated input signals are used to excite the aircraft without pilot in the loop to allow for a comparability with simulation results.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/134004/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Flight Testing a Linear Parameter Varying Control Law on a Passenger Aircraft
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Weiser, ChristianChristian.Weiser (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-2968-6961NICHT SPEZIFIZIERT
Ossmann, DanielNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kuchar, RichardRichard.Kuchar (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Müller, ReikoReiko.Mueller (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Milz, DanielDaniel.Milz (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-9704-2036NICHT SPEZIFIZIERT
Looye, GertjanGertjan.Looye (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Januar 2020
Erschienen in:AIAA Scitech 2020 Forum
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.2514/6.2020-1618
ISBN:978-162410595-1
Status:veröffentlicht
Stichwörter:LPV, Robust Control, Flight Test
Veranstaltungstitel:AIAA Scitech Forum 2020
Veranstaltungsort:Orlando, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:6 Januar 2020
Veranstaltungsende:10 Januar 2020
Veranstalter :AIAA
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Systeme und Kabine (alt)
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Systemdynamik und Regelungstechnik > Flugzeug-Systemdynamik
Hinterlegt von: Weiser, Christian
Hinterlegt am:26 Feb 2020 11:47
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:37

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.