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Structural and Systems Modelling of a Fluid-driven Morphing Winglet Trailing Edge

Vasista, Srinivas und Titze, Maik und Schäfer, Michael und Bertram, Oliver und Riemenschneider, Johannes und Monner, Hans Peter (2020) Structural and Systems Modelling of a Fluid-driven Morphing Winglet Trailing Edge. In: AIAA Scitech 2020 Forum. AIAA SciTech 2020 Forum, Adaptive Structures Conference, 2020-01-06 - 2020-01-10, Orlando, United States. doi: 10.2514/6.2020-2010. ISBN 978-162410595-1.

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Offizielle URL: https://arc.aiaa.org/doi/abs/10.2514/6.2020-2010

Kurzfassung

This paper presents structural and systems modeling of a control surface comprising fluid actuated morphing unit structures (FAMoUS). This control surface is intended to be used as a morphing winglet trailing edge for the primary purpose of load alleviation, and one key challenge in this region is the small installation space given the thin profile. The FAMoUS concept is based on reinforced elastomeric unit structures or "cells" that can elongate under pressurization, with either gas or hydraulic fluid. In this work, a control surface with uniform cross-section based on the thin winglet profile and hydraulic pressurization is investigated. Finite element analyses with three-dimensional structural and hydrostatic fluid elements are used to model the structural behavior and provide input for modeling and design of the systems architecture. These early results show that a thin control surface with FAMoUS is capable of carrying external loads and deflecting with sufficient magnitude though careful material design is also needed to ensure a balance between actuation power, material stress, stiffness, and deflection capability. Detailed design for manufacture and the comparison with pneumatic-based architectures is needed in future work, together with optimization of the various design parameters.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/133519/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vorlesung)
Titel:Structural and Systems Modelling of a Fluid-driven Morphing Winglet Trailing Edge
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Vasista, SrinivasSrinivas.Vasista (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-7917-6740NICHT SPEZIFIZIERT
Titze, MaikMaik.Titze (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-5223-1538NICHT SPEZIFIZIERT
Schäfer, MichaelMichael.Schaefer (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Bertram, OliverOliver.Bertram (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-7732-9280140199315
Riemenschneider, JohannesJohannes.Riemenschneider (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-5485-8326NICHT SPEZIFIZIERT
Monner, Hans PeterHans.Monner (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-5897-2422NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2020
Erschienen in:AIAA Scitech 2020 Forum
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.2514/6.2020-2010
Name der Reihe:AIAA
ISBN:978-162410595-1
Status:veröffentlicht
Stichwörter:morphing wing, fluidic actuation
Veranstaltungstitel:AIAA SciTech 2020 Forum, Adaptive Structures Conference
Veranstaltungsort:Orlando, United States
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:6 Januar 2020
Veranstaltungsende:10 Januar 2020
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Strukturen und Werkstoffe (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Faserverbundleichtbau und Adaptronik > Adaptronik
Institut für Flugsystemtechnik > Sichere Systeme und System Engineering
Hinterlegt von: Vasista, Srinivas
Hinterlegt am:15 Jan 2020 07:40
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:36

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