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The Challenge of Tonal Fan Noise Prediction for an Aircraft Engine in Flight

Kissner, Carolin Anja und Guerin, Sebastien und Enghardt, Lars und Siller, Henri und Pott-Pollenske, Stephan-Michael (2019) The Challenge of Tonal Fan Noise Prediction for an Aircraft Engine in Flight. Acta acustica united with Acustica, 105 (1), Seiten 17-29. Hirtzel. doi: 10.3813/AAA.919284. ISSN 1610-1928.

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Kurzfassung

Expensive fly-over tests are needed to verify that noise certification standards are fulfilled. Currently, no numerical alternative exists to perform a holistic virtual fly-over test. As a step towards enabling such evaluations in the future, the authors focus on an isolated noise source - the tonal rotor-stator-interaction (RSI) of the fan stage. A high-fidelity simulation relying on a state-of-the-art yet computationally efficient method is performed for a V2527 aircraft engine in approach conditions. The computational domain includes the noise generation in the fan stage, its propagation in the engine inlet and bypass duct, as well as its radiation into the far field. Installation effects due to bifurcations and struts in the duct, ESS (engine section stator), liners, and inflow distortions are not considered. Post-processing methods are introduced and applied to the numerical data to allow for a meaningful comparison of the results to microphone data recorded during fly-over experiments. In particular, great care is taken to quantify the numerical dissipation of the simulation inside the nacelle and to enable a suitable correction of the numerical data. The numerical simulation cannot fully reproduce the experimental data indicating that its level of complexity is not yet sufficient. As there is no obvious cause for the mismatch, it would be necessary to incrementally increase the complexity of the simulation in order to pinpoint the most significant sources and effects.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/132270/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:The Challenge of Tonal Fan Noise Prediction for an Aircraft Engine in Flight
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Kissner, Carolin AnjaCarolin.Kissner (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-1094-0939NICHT SPEZIFIZIERT
Guerin, SebastienSebastien.Guerin (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Enghardt, LarsLars.Enghardt (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Siller, HenriHenri.Siller (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0000-7155-6899NICHT SPEZIFIZIERT
Pott-Pollenske, Stephan-MichaelMichael.Pott-Pollenske (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2019
Erschienen in:Acta acustica united with Acustica
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
Band:105
DOI:10.3813/AAA.919284
Seitenbereich:Seiten 17-29
Verlag:Hirtzel
ISSN:1610-1928
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Fantöne, Überflugmessung
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Antriebssysteme
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L ER - Engine Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtuelles Triebwerk und Validierungsmethoden (alt)
Standort: Berlin-Charlottenburg
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik > Triebwerksakustik
Hinterlegt von: Kissner, Carolin Anja
Hinterlegt am:09 Dez 2019 09:46
Letzte Änderung:22 Nov 2023 06:35

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