Bauer, Waldemar und Rickmers, Peter und Kallenbach, Alexander und Stappert, Sven und Wartemann, Viola und Merrem, Clemens Hans-Joachim und Schwarz, René und Sagliano, Marco und Grundmann, Jan Thimo und Flock, Andreas K. und Thiele, Thomas und Kiehn, Daniel und Bierig, Andreas und Windelberg, Jens und Ksenik, Eugen und Bruns, Thorben E. und Ruhe, Tobias und Elsaesser, Henning (2019) DLR Reusability Flight Experiment ReFEx. Acta Astronautica, 168, Seiten 57-68. Elsevier. doi: 10.1016/j.actaastro.2019.11.034. ISSN 0094-5765.
Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.
Offizielle URL: https://doi.org/10.1016/j.actaastro.2019.11.034
Kurzfassung
The German Aerospace Center (DLR) is currently developing the Reusability Flight Experiment (ReFEx). The successor of the already performed hypersonic flight experiments SHEFEX I and II shall be launched on a Brazilian VSB-30 sounding rocket in 2022 and shall achieve a re-entry velocity of more than Mach 5. The main goals of the project are the demonstration of a controlled autonomous re-entry flight from hypersonic velocity down to subsonic range and the testing of the key technologies required for future reusable first stage systems. Utilizing Concurrent Engineering (CE) approach the fundamental feasibility of this sophisticated flight experiment has been investigated by the entire ReFEx team. All required systems, including sensors and actuators as well as their interfaces have been defined and different options were assessed regarding matters such as the scientific output, complexity, risk and cost. The current configuration of ReFEx has a re-entry mass of about 400 kg, a length of 2.7 m and a wingspan of 1.1 m. This paper provides a system overview and addresses the Reusable Launch Vehicles (RLV) technologies Guidance, Navigation and Control as well as Flight Instrumentation. Furthermore the mission design (launch & re-entry) and the main challenges regarding the mission realization are addressed.
elib-URL des Eintrags: | https://elib.dlr.de/132256/ | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Dokumentart: | Zeitschriftenbeitrag | ||||||||
Titel: | DLR Reusability Flight Experiment ReFEx | ||||||||
Autoren: | |||||||||
Datum: | 27 November 2019 | ||||||||
Erschienen in: | Acta Astronautica | ||||||||
Referierte Publikation: | Ja | ||||||||
Open Access: | Nein | ||||||||
Gold Open Access: | Nein | ||||||||
In SCOPUS: | Ja | ||||||||
In ISI Web of Science: | Ja | ||||||||
Band: | 168 | ||||||||
DOI: | 10.1016/j.actaastro.2019.11.034 | ||||||||
Seitenbereich: | Seiten 57-68 | ||||||||
Herausgeber: |
| ||||||||
Verlag: | Elsevier | ||||||||
ISSN: | 0094-5765 | ||||||||
Status: | veröffentlicht | ||||||||
Stichwörter: | ReFEx, reusable launch vehicle, reusable system, launch vehicle, space transportation | ||||||||
HGF - Forschungsbereich: | Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr | ||||||||
HGF - Programm: | Raumfahrt | ||||||||
HGF - Programmthema: | Raumtransport | ||||||||
DLR - Schwerpunkt: | Raumfahrt | ||||||||
DLR - Forschungsgebiet: | R RP - Raumtransport | ||||||||
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben): | R - Projekt ReFEx - Reusability Flight Experiment | ||||||||
Standort: | Braunschweig , Bremen , Köln-Porz , Neustrelitz , Oberpfaffenhofen , Stuttgart | ||||||||
Institute & Einrichtungen: | Institut für Raumfahrtsysteme > Systementwicklung und Projektbüro Raumflugbetrieb und Astronautentraining > Mobile Raketenbasis Institut für Raumfahrtsysteme > Systemanalyse Raumtransport Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Raumfahrzeuge, BS Institut für Raumfahrtsysteme > Navigations- und Regelungssysteme Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Über- und Hyperschalltechnologien, KP Institut für Flugsystemtechnik > Flugdynamik und Simulation Institut für Flugsystemtechnik > Sichere Systeme und System Engineering Institut für Raumfahrtsysteme > Transport- und Antriebssysteme Institut für Bauweisen und Strukturtechnologie > Raumfahrt - System - Integration | ||||||||
Hinterlegt von: | Bauer, Waldemar | ||||||||
Hinterlegt am: | 09 Dez 2019 11:10 | ||||||||
Letzte Änderung: | 31 Okt 2023 13:36 |
Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags