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Aerodynamic analysis and optimization of wings and tail surfaces of a compound helicopter with box wing

Kunze, Philipp und Wentrup, Marc (2019) Aerodynamic analysis and optimization of wings and tail surfaces of a compound helicopter with box wing. In: 21st STAB/DGLR Symposium on New Results in Numerical and Experimental Fluid Mechanics, 142, Seiten 372-381. Springer International Publishing. 21st STAB/DGLR Symposium on New Results in Numerical and Experimental Fluid Mechanics, 2018-11-06 - 2018-11-07, Darmstadt, Germany. doi: 10.1007/978-3-030-25253-3_36. ISBN 978-3-030-25252-6. ISSN 1612-2909.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
5MB

Offizielle URL: https://www.springer.com/de/book/9783030252526

Kurzfassung

DLR was involved in the aerodynamic design and evaluation of the innovative high-speed compound helicopter demonstrator RACER, developed under the lead of Airbus Helicopters. This paper presents low-fidelity analyses and optimizations performed to supplement RANS simulations in the design and evaluation process of the RACER wings and tail. A toolchain based on the 3D panel method VSAERO was implemented to quickly perform such tasks. The presented applications include component interaction analyses, optimization of circulation distribution, evaluation of flap efficiency and evaluation of different tail designs. The results helped to gain better understanding of the complex RACER configuration aerodynamics including interaction effects of various components. Moreover, the computational effort could be considerably reduced by the proposed method compared to RANS simulations. Nevertheless, one must be aware of the method restrictions and carefully check whether their application is reasonable for each use case.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/131883/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Aerodynamic analysis and optimization of wings and tail surfaces of a compound helicopter with box wing
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Kunze, PhilippPhilipp.Kunze (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wentrup, MarcMarc.Wentrup (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2019
Erschienen in:21st STAB/DGLR Symposium on New Results in Numerical and Experimental Fluid Mechanics
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
Band:142
DOI:10.1007/978-3-030-25253-3_36
Seitenbereich:Seiten 372-381
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Dillmann, AndreasAndreas.Dillmann (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Heller, GerdNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Krämer, EwaldInstitut für Aerodynamik und Gasdynamik Universität StuttgartNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wagner, ClausClaus.Wagner (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-2273-0568NICHT SPEZIFIZIERT
Tropea, CameronTU DarmstadtNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Jakirlic, SuadTU DarmstadtNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Springer International Publishing
Name der Reihe:Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design
ISSN:1612-2909
ISBN:978-3-030-25252-6
Status:veröffentlicht
Stichwörter:CleanSky2, NACOR, RACER, Rotorcraft, New configurations, Compound helicopter, Box wing, Aerodynamics, Optimization, 3D Panel method
Veranstaltungstitel:21st STAB/DGLR Symposium on New Results in Numerical and Experimental Fluid Mechanics
Veranstaltungsort:Darmstadt, Germany
Veranstaltungsart:nationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:6 November 2018
Veranstaltungsende:7 November 2018
Veranstalter :STAB/DGLR
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Hubschrauber
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L RR - Rotorcraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Der Innovative Drehflügler (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hubschrauber, BS
Hinterlegt von: Kunze, Philipp
Hinterlegt am:11 Mär 2020 10:02
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:35

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