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High-lift design for a forward swept natural laminar flow wing

Keller, Dennis (2019) High-lift design for a forward swept natural laminar flow wing. CEAS Aeronautical Journal, 11, Seiten 81-92. Springer. doi: 10.1007/s13272-019-00396-z. ISSN 1869-5590.

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Offizielle URL: https://doi.org/10.1007/s13272-019-00396-z

Kurzfassung

The scope of the paper is to present the results of a RANS-based aerodynamic high-lift design for a natural laminar flow wing with negative sweep. The chosen high-lift system consists of a Krueger leading edge flap with shielding function and a fixed-vane trailing edge flap. The design was first optimized in two main wing sections and then verified by 3D RANS simulations of a wing-body model. Finally, engines were added to the geometric model to estimate the high-lift performance of the landing configuration. With a maximum lift coefficient of C_L,max=2.85 for the wing-body model with engine, the target from the preliminary aircraft design was reached. Further potential for improvement was found in the optimization strategy and the shape of the fuselage--wing junction.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/131288/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:High-lift design for a forward swept natural laminar flow wing
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Keller, DennisDennis.Keller (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-1471-9433NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:11 Mai 2019
Erschienen in:CEAS Aeronautical Journal
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
Band:11
DOI:10.1007/s13272-019-00396-z
Seitenbereich:Seiten 81-92
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
NICHT SPEZIFIZIERTSpringerNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Springer
ISSN:1869-5590
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Aerodynamics, High-Lift, Laminar Flow, RANS
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Simulation und Validierung (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Hinterlegt von: Keller, Dennis
Hinterlegt am:06 Dez 2019 10:00
Letzte Änderung:30 Okt 2023 14:07

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