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Variable-Fidelity Methodology for the Aerodynamic Optimization of Helicopter Rotors

Wilke, Gunther Andreas (2019) Variable-Fidelity Methodology for the Aerodynamic Optimization of Helicopter Rotors. AIAA Journal, 57 (8), Seiten 3145-3158. American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA). doi: 10.2514/1.J056486. ISSN 0001-1452.

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Offizielle URL: https://arc.aiaa.org/doi/10.2514/1.J056486

Kurzfassung

The design of helicopter rotor blades is a challenging task. On the one hand, there are the demanding simulations, which are a multidisciplinary endeavor. On the other hand, tools for parametric studies or optimizations require many simulations, making the design process even more costly. In the rotorcraft community, two routes for the numerical optimization task are observed. The first route is based upon local gradient search algorithms, which exploit low-fidelity tools or adjoint-based computational fluid dynamics (CFD) simulations. The second route is surrogate-based optimization in combination with high-fidelity CFD simulations. These surrogate-based optimizations can be further accelerated, when knowledge from low-fidelity models is used. This paper presents a framework that is developed for the multi-objective aerodynamic optimization of helicopter rotor blades including surrogate models based on different fidelities. The individual components necessary for performing a variable-fidelity, multi-objective optimization are reviewed before being applied. A novel technique to deal with unsuccessful simulations referred to as a failure map is additionally presented. The gain of the variable-fidelity optimizations in contrast to the single-fidelity optimizations is quantified, and a reduction in computational resources of up to 69% is observed. The failure map requires 78% less resources in contrast to the classical failure handling.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/130614/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Variable-Fidelity Methodology for the Aerodynamic Optimization of Helicopter Rotors
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Wilke, Gunther AndreasGunther.Wilke (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-1915-5307NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:29 Januar 2019
Erschienen in:AIAA Journal
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:57
DOI:10.2514/1.J056486
Seitenbereich:Seiten 3145-3158
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Greenblatt, DavidNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Whalen, Edward A.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wyganski, Israel J.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA)
Name der Reihe:Sensitivity Analysis for Rotorcraft Optimization
ISSN:0001-1452
Status:veröffentlicht
Stichwörter:surrogate models, optimization, sbo, kriging, helicopter, rotor
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Hubschrauber
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L RR - Rotorcraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Der virtuelle Drehflügler (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hubschrauber, BS
Hinterlegt von: Wilke, Gunther Andreas
Hinterlegt am:03 Dez 2019 13:54
Letzte Änderung:30 Okt 2023 14:24

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