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FORCE MEASUREMENT COMPARISON OF BLUNT CONES IN HIGH-ENTHALPY SHOCK TUNNEL HEG AND HIEST

Tanno, Hideyuki und Noguchi, Y und Ito, Katsuhiro und Friedl, Damian und Martinez Schramm, Jan und Hannemann, Klaus (2019) FORCE MEASUREMENT COMPARISON OF BLUNT CONES IN HIGH-ENTHALPY SHOCK TUNNEL HEG AND HIEST. International Conference on Flight vehicles, Aerothermodynamics and Re-entry Missions and Engineering (FAR), 2019-09-30 - 2019-10-03, Monopoli, Italien.

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Offizielle URL: https://atpi.eventsair.com/QuickEventWebsitePortal/far2019/website

Kurzfassung

Comparative aerodynamic test campaigns with the same test model are performing in the free-piston shock tunnel DLR-HEG and JAXA-HIEST under identical test flow condition. A blunted nose cone, which nose radius is 50mm, is adopted as the reference test model for direct comparison of both shock tunnels. In the previous aerodynamic test campaign of a blunt nose cone at JAXA’s HIEST shock tunnel, remarkable differences in the axial force coefficient between measurement and a numerical prediction were found. The first objective of the present study aims to investigate whether the discrepancy can be caused by poor testing accuracy or by the high-temperature real-gas effects. The second objective is uncertainty analysis of the employed two different force measurement techniques. The first one is optical tracking technique will be adopted in DLR-HEG, in which technique model movement is recorded with the high-speed video camera. The second one is the free-flight technique adopted in JAXA-HIEST, which technique uses accelerometers and miniature data recorders onboard in the model. In the script, the results measured with the free-flight technique in JAXA-HIEST was mainly described. Shock tunnel test campaign planned in near future in DLR-HEG will be also reported.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/130031/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:FORCE MEASUREMENT COMPARISON OF BLUNT CONES IN HIGH-ENTHALPY SHOCK TUNNEL HEG AND HIEST
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Tanno, Hideyukitanno.hideyuki (at) jaxa.jpNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Noguchi, YJAXANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ito, Katsuhiroito.katsuhiro (at) jaxa.jpNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Friedl, DamianDamian.Friedl (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Martinez Schramm, JanJan.Martinez (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-8891-6253NICHT SPEZIFIZIERT
Hannemann, KlausKlaus.Hannemann (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:30 September 2019
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Hypersonic, Aerodynamic, High-temperature Real-gas effect, Shock tunnel
Veranstaltungstitel:International Conference on Flight vehicles, Aerothermodynamics and Re-entry Missions and Engineering (FAR)
Veranstaltungsort:Monopoli, Italien
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:30 September 2019
Veranstaltungsende:3 Oktober 2019
Veranstalter :ESA, ASI, CNES, DLR, UKSA) JAXA
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Raumfahrt
HGF - Programmthema:Raumtransport
DLR - Schwerpunkt:Raumfahrt
DLR - Forschungsgebiet:R RP - Raumtransport
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):R - Wiederverwendbare Raumfahrtsysteme (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Raumfahrzeuge, GO
Hinterlegt von: Martinez Schramm, DR Jan
Hinterlegt am:11 Nov 2019 15:09
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:33

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