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Consensus statement on the definition of neurogenic supine hypertension in cardiovascular autonomic failure by the American Autonomic Society (AAS) and the European Federation of Autonomic Societies (EFAS)

Fanciulli, A. und Jordan, J. und Biaggioni, I. und Calandra-Buonaura, G. und Cheshire, W.P. und Cortelli, P. und Eschlboeck, S. und Grassi, G. und Hilz, M.J. und Kaufmann, H. und Lahrmann, H. und Mancia, G. und Mayer, G. und Norcliffe-Kaufmann, L. und Pavy-Le Traon, A. und Raj, S.R. und Robertson, D. und Rocha, I. und Struhal, W. und Thijs, R. und Tsioufis, K.P. und Dijk, J.G. und Wenning, G.K. (2018) Consensus statement on the definition of neurogenic supine hypertension in cardiovascular autonomic failure by the American Autonomic Society (AAS) and the European Federation of Autonomic Societies (EFAS). Clinical Autonomic Research, 28 (4), Seiten 355-362. Springer. doi: 10.1007/s10286-018-0529-8. ISSN 0959-9851.

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Offizielle URL: https://doi.org/10.1007/s10286-018-0529-8

Kurzfassung

Purpose Patients suffering from cardiovascular autonomic failure often develop neurogenic supine hypertension (nSH), i.e., high blood pressure (BP) in the supine position, which falls in the upright position owing to impaired autonomic regulation. A committee was formed to reach consensus among experts on the definition and diagnosis of nSH in the context of cardiovascular autonomic failure. Methods As a first and preparatory step, a systematic search of PubMed-indexed literature on nSH up to January 2017 was performed. Available evidence derived from this search was discussed in a consensus expert round table meeting in Innsbruck on February 16, 2017. Statements originating from this meeting were further discussed by representatives of the American Autonomic Society and the European Federation of Autonomic Societies and are summarized in the document presented here. The final version received the endorsement of the European Academy of Neurology and the European Society of Hypertension. Results In patients with neurogenic orthostatic hypotension, nSH is defined as systolic BP ≥ 140 mmHg and/or diastolic BP ≥ 90 mmHg, measured after at least 5 min of rest in the supine position. Three severity degrees are recommended: mild, moderate and severe. nSH may also be present during nocturnal sleep, with reduced-dipping, non-dipping or rising nocturnal BP profiles with respect to mean daytime BP values. Home BP monitoring and 24-h-ambulatory BP monitoring provide relevant information for a customized clinical management. Conclusions The establishment of expert-based criteria to define nSH should standardize diagnosis and allow a better understanding of its epidemiology, prognosis and, ultimately, treatment.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/129794/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Consensus statement on the definition of neurogenic supine hypertension in cardiovascular autonomic failure by the American Autonomic Society (AAS) and the European Federation of Autonomic Societies (EFAS)
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Fanciulli, A.Department of Neurology, Innsbruck Medical UniversityNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Jordan, J.Institute of Aerospace Medicine, German Aerospace Center (DLR), Cologne, Germany.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Biaggioni, I.Division of Clinical Pharmacology, Vanderbilt UniversityNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Calandra-Buonaura, G.Department of Biomedical and Neuromotor Sciences and IRCCS, Institute of Neurological Sciences of BolognaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Cheshire, W.P.Department of Neurology, Mayo Clinic, Jacksonville, USANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Cortelli, P.Department of Biomedical and Neuromotor Sciences and IRCCS, Institute of Neurological Sciences of BolognaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Eschlboeck, S.Department of Neurology, Innsbruck Medical University,NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Grassi, G.Clinica Medica, University of Milano.Biocca and IRCCS Multimedica, Sesto Sangiovanni, Milan, ItalyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hilz, M.J.Department of Neurology, Universitätsklinikum Erlangen and Department of Neurology, Icahn School of MedicineNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kaufmann, H.Department of Neurology, Dysautonomia Center, New YorkNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Lahrmann, H.Private Practice, Vienna, AustriaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Mancia, G.Centro di Fisiologia Clinica ed Ipertensione, Milan, ItalyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Mayer, G.Department of Internal Medicine IV, Innsbruck MedicalNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Norcliffe-Kaufmann, L.Department of Neurology, Dysautonomia Center, New YorkNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Pavy-Le Traon, A.Department of Neurology, French Reference Centre for Multiple System Atrophy, University Hospital of Toulouse, Toulouse, FranceNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Raj, S.R.Department of Cardiac Sciences, Libin Cardiovascular Institute of Alberta, University of Calgary, Calgary, CanadaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Robertson, D.Division of Clinical Pharmacology, Vanderbilt University,NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Rocha, I.Institute of Physiology, Faculty of Medicine, UniversityNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Struhal, W.Department of Neurology, Karl Landsteiner UniversityNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Thijs, R.Stichting Epilepsie Instellingen Nederland, Heemstede and Department of Neurology, Leiden University Medical CentreNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Tsioufis, K.P.1st Department of Cardiology, Hippokration General Hospital, National and Kapodistrian University of Athens, Athens, GreeceNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Dijk, J.G.Department of Neurology, Leiden University Medical Centre,Leiden, The NetherlandsNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wenning, G.K.Department of Neurology, Innsbruck Medical University,NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:15 Mai 2018
Erschienen in:Clinical Autonomic Research
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:28
DOI:10.1007/s10286-018-0529-8
Seitenbereich:Seiten 355-362
Verlag:Springer
ISSN:0959-9851
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Neurogenic supine hypertension, Nocturnal hypertension, Neurogenic orthostatic hypotension, ABPM, Autonomic failure
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Raumfahrt
HGF - Programmthema:Forschung unter Weltraumbedingungen
DLR - Schwerpunkt:Raumfahrt
DLR - Forschungsgebiet:R FR - Forschung unter Weltraumbedingungen
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):R - Vorhaben Systemphysiologie (alt)
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Luft- und Raumfahrtmedizin
Institut für Luft- und Raumfahrtmedizin > Leitungsbereich ME
Hinterlegt von: Schrage, Larissa
Hinterlegt am:29 Okt 2019 13:45
Letzte Änderung:27 Jun 2023 08:29

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