elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Strategies for Reduction of Turbulent Viscous Drag

Rütten, Markus (2018) Strategies for Reduction of Turbulent Viscous Drag. Seminar Lecture at AERO-FHWN, 2018-12-14, Wien, Österreich.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Offizielle URL: http://www.fhwn.ac.at/FHWN/Events/2018/12/14/Open-Lecture-Strategies-for-the-Reduction-of-Turbulent-Viscous-Drag

Kurzfassung

In this talks new (and not so new) ideas and strategies, which may help to reduce turbulent viscous drag, will be discussed. Focal point is the wall bounded flow with its characteristic turbulent boundary layer and associated characteristic turbulent structures of different scales within. Special attention is paid to the problem of self-formation process of turbulent structures, the derivation of suitable control strategies, their realization and, finally, their evaluation in regard to drag reduction. Addressing the fundamental properties of turbulence in boundary layers the talk starts with basic observations stemming from experiments and numerical simulation which elucidate the decay of flow structures and the transport of energy to smaller scales but also the formation of large scale turbulent structures and the associated process of turbulent self-regeneration cycle. Based on that an analytical approach is presented which has been used to derive one direction of technical concepts for turbulent drag reduction. Another direction of turbulent flow control technologies is associated with properties of the large scale turbulent flow structures in the log-layer region of the boundary layer. In this case control concepts have to face the problem of manipulating structures not close to the wall anymore. Hereto a new approaches are presented and discussed.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/129674/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Strategies for Reduction of Turbulent Viscous Drag
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Rütten, Markusmarkus.ruetten (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-7991-5064NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:14 Dezember 2018
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Turbulence, Flow Control
Veranstaltungstitel:Seminar Lecture at AERO-FHWN
Veranstaltungsort:Wien, Österreich
Veranstaltungsart:Andere
Veranstaltungsdatum:14 Dezember 2018
Veranstalter :Fachhochschule Wiener Neustadt
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Simulation und Validierung (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hochgeschwindigkeitskonfigurationen, GO
Hinterlegt von: Rütten, Dr.-Ing. Markus
Hinterlegt am:22 Okt 2019 16:49
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:33

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.