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Integration of Wake Impact Alleviation Control System into Control System Architecture of Modern Fly-by-Wire Aircraft

Schwithal, Jana und Fezans, Nicolas und Niedermeier, Dominik (2019) Integration of Wake Impact Alleviation Control System into Control System Architecture of Modern Fly-by-Wire Aircraft. EuroGNC 2019, 2019-04-03 - 2019-04-05, Milano, Italy.

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Kurzfassung

Wake vortices can represent a serious disturbance for encountering aircraft because they can cause sudden, unexpected aircraft reactions like strong rolling motions. This paper presents a control system, called Online Wake Identification and Impact Alleviation (OWIDIA), which has the particular purpose to alleviate these wake-induced aircraft reactions and is applied in addition to the regular flight control laws of the aircraft. The OWIDIA system uses the information of an airborne forward-looking Doppler lidar sensor about the wake vortex wind velocities in front of the aircraft. On the basis of these measurements, an online wake identification algorithm characterizes a potential wake vortex and a control module determines the control surface deflections that countervail the wake-induced aircraft response. The present paper shows the undesired interactions that can occur when combining the OWIDIA system with the basic control laws of the aircraft and demonstrates how these interactions can be prevented.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/129433/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Integration of Wake Impact Alleviation Control System into Control System Architecture of Modern Fly-by-Wire Aircraft
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Schwithal, JanaJana.Schwithal (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-3554-0560NICHT SPEZIFIZIERT
Fezans, NicolasNicolas.Fezans (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-4351-3474NICHT SPEZIFIZIERT
Niedermeier, DominikDominik.Niedermeier (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:April 2019
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:flight control, wake vortex, wake encounter
Veranstaltungstitel:EuroGNC 2019
Veranstaltungsort:Milano, Italy
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:3 April 2019
Veranstaltungsende:5 April 2019
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Simulation und Validierung (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugsystemtechnik > Flugdynamik und Simulation
Hinterlegt von: Schwithal, Jana
Hinterlegt am:14 Jan 2020 20:07
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:32

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