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Experimental and Numerical Investigation on Static and Dynamic Stability of a Blunted Body Configuration – Project Overview

Gawehn, Thomas und Reimann, Bodo und Tysell, Lars und Bonetti, Davide und Jirasek, Adam und Johnstone, Emma und Clopeau, Etienne und Gülhan, Ali und Ferracina, Luca und Molina, Rafael (2019) Experimental and Numerical Investigation on Static and Dynamic Stability of a Blunted Body Configuration – Project Overview. International Conference on Flight Vehicles, Aerothermodynamics and Re-entry Missions & Engineering (FAR 2019), 2019-09-30 - 2019-10-03, Monopoli, Italy.

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Kurzfassung

The aero shape of ESA’s Intermediate eXperimental Vehicle (IXV) is prone to suffer from stability problems in the transonic regime. The actual study aims to avoid the supersonic descent system used for IXV by improving aerodynamic stability with minor modification of the Outer Mold Line (OML). It should be achieved to pass the transonic flight regime at angle of incidence reduced to below 40° and to improve static stability conditions in subsonic with a lift-to-drag ratio higher than 1. The OML modification is defined within a numerical pre-study. Then, two new configurations are investigated experimentally and numerically to determine static and dynamic aerodynamic coefficients between Mach 0.5 and 2.0. An AErodynamic Data Base (AEDB) is built to analyse the flight performance of the new configurations on a potential re-entry mission. It seems as if the introduced OML modifications are successful to overcome the transonic stability issues of IXV.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/129432/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Experimental and Numerical Investigation on Static and Dynamic Stability of a Blunted Body Configuration – Project Overview
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Gawehn, ThomasThomas.Gawehn (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-1628-0062NICHT SPEZIFIZIERT
Reimann, BodoBodo.Reimann (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-7765-7295NICHT SPEZIFIZIERT
Tysell, LarsFOI, SwedenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Bonetti, DavideDeimos Space UK, Ltd.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Jirasek, AdamFOI, SchwedenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Johnstone, EmmaFluid Gravity Engineering, UKNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Clopeau, EtienneAirbus DS, FranceNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Gülhan, AliAli.Guelhan (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ferracina, LucaEuropean Space Agency, ESTECNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Molina, RafaelEuropean Space Agency, ESTECNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2 Oktober 2019
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Blunt body aerodynamics static and dynamic stability IXV aero shape
Veranstaltungstitel:International Conference on Flight Vehicles, Aerothermodynamics and Re-entry Missions & Engineering (FAR 2019)
Veranstaltungsort:Monopoli, Italy
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:30 September 2019
Veranstaltungsende:3 Oktober 2019
Veranstalter :ESA
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Raumfahrt
HGF - Programmthema:Raumtransport
DLR - Schwerpunkt:Raumfahrt
DLR - Forschungsgebiet:R RP - Raumtransport
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):R - Raumfahrzeugsysteme - Anlagen u. Messtechnik (alt), R - Raumfahrzeugsysteme - Rückkehrtechnologie (alt), R - Raumfahrzeugsysteme - Numerische Verfahren und Simulation (alt)
Standort: Braunschweig , Göttingen , Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Über- und Hyperschalltechnologien, KP
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Raumfahrzeuge, BS
Hinterlegt von: Gawehn, Dr.-Ing. Thomas
Hinterlegt am:23 Okt 2019 12:44
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:32

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