elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Bad Weather Highlighting: Advanced Visualization of Severe Weather and Support in Air Traffic Control Displays

Ohneiser, Oliver und Kleinert, Matthias und Muth, Kathleen und Gluchshenko, Olga und Ehr, Heiko und Groß, Niklas und Temme, Marco-Michael (2019) Bad Weather Highlighting: Advanced Visualization of Severe Weather and Support in Air Traffic Control Displays. In: 2019 IEEE/AIAA 38th Digital Avionics Systems Conference (DASC). DASC 2019, 2019-09-08 - 2019-09-12, San Diego, Kalifornien, USA. doi: 10.1109/dasc43569.2019.9081773.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

Adverse weather conditions can have major impacts on air traffic and its control (ATC) in terms of safety and capacity. However, today's ATC situation data displays hardly contain any weather information. Controllers only manually react on external forecasts or status reports to re-plan the aircraft flight paths. The project "Meteorology for Air Traffic Management" (MET4ATM) uses nowcast and forecast weather data for aircraft re-routing calculations and visualization of weather in the radar display. If our Arrival Manager (AMAN) detects that a planned four-dimensional aircraft trajectory is affected by severe weather, it will consider the respective weather polygon, severity, moving direction, and extension for an aircraft re-routing via a detour point. However, the weather situational awareness of the controller would still not be given without further information on the radar display. Therefore, we describe advanced visualization techniques, i.e. a morphing algorithm, to let nowcast polygons become forecast polygons over time until the next weather data update appears. Our implemented prototype highlights weather and re-route affected aircraft, presents smoothly moving weather polygons on the radar display, and gives concrete 4D-trajectory based advisories for re-routing taking the complete arrival stream into account. This continuous support will help controllers to optimize high dynamic air traffic flow even if aircraft do not completely follow the automatically generated plan. In this way the whole severe weather approach operations remain supported by the controller assistance systems and therefore within standard processes.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/129417/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Zusätzliche Informationen:978-1-7281-0649-6/19; Best of Session (HF-1) Award
Titel:Bad Weather Highlighting: Advanced Visualization of Severe Weather and Support in Air Traffic Control Displays
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Ohneiser, OliverOliver.Ohneiser (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-5411-691XNICHT SPEZIFIZIERT
Kleinert, MatthiasMatthias.Kleinert (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-0782-4147NICHT SPEZIFIZIERT
Muth, KathleenKathleen.Muth (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Gluchshenko, OlgaOlga.Gluchshenko (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-2189-1319NICHT SPEZIFIZIERT
Ehr, HeikoHeiko.Ehr (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Groß, NiklasNiklas.Gross (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Temme, Marco-MichaelMarco.Temme (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-2446-5489NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2019
Erschienen in:2019 IEEE/AIAA 38th Digital Avionics Systems Conference (DASC)
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.1109/dasc43569.2019.9081773
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Air Traffic Controller, Severe Weather, Radar Display, Human Machine Interface, 4D-Trajectory, Advisories, MET4ATM
Veranstaltungstitel:DASC 2019
Veranstaltungsort:San Diego, Kalifornien, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:8 September 2019
Veranstaltungsende:12 September 2019
Veranstalter :IEEE/AIAA
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehrsmanagement und Flugbetrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AO - Air Traffic Management and Operation
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Effiziente Flugführung (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugführung > Lotsenassistenz
Hinterlegt von: Ohneiser, Oliver
Hinterlegt am:14 Nov 2019 09:21
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:32

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.