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Experimental and theoretical study of swept-wing boundary-layer instabilities. Three-dimensional Tollmien-Schlichting instability

Borodulin, V. I. und Ivanov, A. V. und Kachanov, Y. S. und Mischenko, D. A. und Örlü, R. und Hanifi, A. und Hein, Stefan (2019) Experimental and theoretical study of swept-wing boundary-layer instabilities. Three-dimensional Tollmien-Schlichting instability. Physics of Fluids, 31 (11), Seite 114104. American Institute of Physics (AIP). doi: 10.1063/1.5125812. ISSN 1070-6631.

[img] PDF - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
5MB

Offizielle URL: https://aip.scitation.org/doi/10.1063/1.5125812

Kurzfassung

Extensive combined experimental and theoretical investigations of the linear evolution of three-dimensional (3D) Tollmien-Schlichting (TS) instability modes of 3D boundary layers developing on a swept airfoil section have been carried out. The flow under consideration is the boundary layer over an airfoil at 35 degrees sweep and an angle of attack of +1.5 degree. At these conditions, TS instability is found to be the predominant one. Perturbations with different frequencies and spanwise wavenumbers are generated in a controlled way using a row of elastic membranes. All experimental results are deeply processed and compared with results of calculations based on theoretical approaches. Very good quantitative agreement of all measured and calculated stability characteristics of swept-wing boundary layers is achieved.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/128826/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Experimental and theoretical study of swept-wing boundary-layer instabilities. Three-dimensional Tollmien-Schlichting instability
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Borodulin, V. I.Institute of Theoretical and Applied Mechanics, Novosibirsk, 630090, RussiaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ivanov, A. V.Institute of Theoretical and Applied Mechanics, Novosibirsk, 630090, RussiaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kachanov, Y. S.Institute of Theoretical and Applied Mechanics, Novosibirsk, 630090, RussiaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Mischenko, D. A.Institute of Theoretical and Applied Mechanics, Novosibirsk, 630090, RussiaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Örlü, R.KTH, Stockholm, SchwedenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hanifi, A.KTH, Stockholm, SchwedenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hein, StefanStefan.Hein (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:18 November 2019
Erschienen in:Physics of Fluids
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:31
DOI:10.1063/1.5125812
Seitenbereich:Seite 114104
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
NICHT SPEZIFIZIERTAIP PublishingNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:American Institute of Physics (AIP)
ISSN:1070-6631
Status:veröffentlicht
Stichwörter:laminar-turbulent transition, swept wing, hot-wire anemometry, local and nonlocal linear instability analysis, LST, PSE
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugphysik (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hochgeschwindigkeitskonfigurationen, GO
Hinterlegt von: Hein, Dr.-Ing. Stefan
Hinterlegt am:21 Nov 2019 14:14
Letzte Änderung:20 Jun 2021 15:52

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