van der Wall, Berend G. (2019) Potential Hazards of Wind Turbine Wake Vortices for Ultra-Light Sports Rotorcraft. In: New Results in Numerical and Experimental Fluid Mechanics XII Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design, 142. Springer. Seiten 830-840. doi: 10.1007/978-3-030-25253-3_78. ISBN 978-3-030-25252-6. ISSN 1612-2909.
Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.
Offizielle URL: https://link.springer.com/chapter/10.1007%2F978-3-030-25253-3_78
Kurzfassung
The wake of wind turbines is modeled as a tip vortex helix with a vortex strength estimated from the turbine thrust. The rotors representative of an ultra-light class autogyro and an ultra-light class coaxial helicopter are subjected to equivalent straight line vortices. For both vehicles the rotor blade flapping perturbations generated by the vortices are computed and compared to the flapping margin available. The rotor controls of the helicopter required to mitigate the vortex effects are investigated and compared to the control margin available.
elib-URL des Eintrags: | https://elib.dlr.de/128677/ | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Dokumentart: | Beitrag in einem Lehr- oder Fachbuch | ||||||||
Titel: | Potential Hazards of Wind Turbine Wake Vortices for Ultra-Light Sports Rotorcraft | ||||||||
Autoren: |
| ||||||||
Datum: | Oktober 2019 | ||||||||
Erschienen in: | New Results in Numerical and Experimental Fluid Mechanics XII | ||||||||
Referierte Publikation: | Ja | ||||||||
Open Access: | Nein | ||||||||
Gold Open Access: | Nein | ||||||||
In SCOPUS: | Nein | ||||||||
In ISI Web of Science: | Nein | ||||||||
Band: | 142 | ||||||||
DOI: | 10.1007/978-3-030-25253-3_78 | ||||||||
Seitenbereich: | Seiten 830-840 | ||||||||
Verlag: | Springer | ||||||||
Name der Reihe: | Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design | ||||||||
ISSN: | 1612-2909 | ||||||||
ISBN: | 978-3-030-25252-6 | ||||||||
Status: | veröffentlicht | ||||||||
Stichwörter: | helicopter, helicopter aerodynamics, helicotper safety, aerodynamic interaction, vortex-rotor interaction, rotor trim | ||||||||
HGF - Forschungsbereich: | Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr | ||||||||
HGF - Programm: | Luftfahrt | ||||||||
HGF - Programmthema: | Hubschrauber | ||||||||
DLR - Schwerpunkt: | Luftfahrt | ||||||||
DLR - Forschungsgebiet: | L RR - Rotorcraft Research | ||||||||
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben): | L - Der Innovative Drehflügler (alt) | ||||||||
Standort: | Braunschweig | ||||||||
Institute & Einrichtungen: | Institut für Flugsystemtechnik > Hubschrauber | ||||||||
Hinterlegt von: | van der Wall, Prof. Dr. Berend G. | ||||||||
Hinterlegt am: | 03 Jan 2020 17:15 | ||||||||
Letzte Änderung: | 09 Mär 2020 12:55 |
Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags