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Investigation of stationary-crossflow-instability induced transition with the temperature-sensitive paint method

Lemarechal, Jonathan und Costantini, Marco und Klein, Christian und Kloker, Markus J. und Würz, Werner und Kurz, Holger B.E. und Streit, Thomas und Schaber, Sven (2019) Investigation of stationary-crossflow-instability induced transition with the temperature-sensitive paint method. Experimental Thermal and Fluid Science, 109 (109848), Seiten 1-10. Elsevier. doi: 10.1016/j.expthermflusci.2019.109848. ISSN 0894-1777.

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Offizielle URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0894177718317692

Kurzfassung

The Temperature-Sensitive Paint (TSP) method is used for surface-based flow visualizations on a swept-wing wind-tunnel model with a generic natural laminar-flow airfoil. Within the investigated parameter range the stationary crossflow instability is the dominating instability mechanism. Based on the TSP results the location of the laminar-turbulent transition and the most amplified wavenumber of the stationary crossflow instability are determined. The test is performed with three different conditions of the leading-edge surface: highly polished, unpolished, and highly polished with discrete roughness elements applied. The Temperature-Sensitive Paint method has proven to have sufficient spatial resolution and temperature sensitivity to resolve skin friction variations to detect the footprint of stationary crossflow vortices even inside of turbulent wedges. With the discrete roughness elements, i.e. cylindrical elements with micron-sized height, the transition could be delayed successfully for certain conditions. Local low-frequency movement of the beginning of turbulent wedges was detected for some data points with an unpolished leading edge.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/128035/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Zusätzliche Informationen:Paper DOI: doi.org/10.1016/j.expthermflusci.2019.109848
Titel:Investigation of stationary-crossflow-instability induced transition with the temperature-sensitive paint method
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Lemarechal, JonathanJonathan.Lemarechal (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-3333-2664NICHT SPEZIFIZIERT
Costantini, Marcomarco.costantini (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-0642-0199NICHT SPEZIFIZIERT
Klein, Christianchristian.klein (at) dlr.dhttps://orcid.org/0000-0001-7592-6922NICHT SPEZIFIZIERT
Kloker, Markus J.markus.kloker (at) iag.uni-stuttgart.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Würz, Wernerwerner.wuerz (at) iag.uni-stuttgart.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kurz, Holger B.E.IAG Universität StuttgartNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Streit, Thomasth.streit (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schaber, Svensven.schaber (at) airbus.comNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Dezember 2019
Erschienen in:Experimental Thermal and Fluid Science
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:109
DOI:10.1016/j.expthermflusci.2019.109848
Seitenbereich:Seiten 1-10
Verlag:Elsevier
Name der Reihe:Science Direct, ELSEVIER
ISSN:0894-1777
Status:veröffentlicht
Stichwörter:laminar-turbulent transition, stationary crossflow instability, upstream flow deformation, UFD discreteroughness elements, DRE, transition delay, temperature-sensitive paint method, TSP, swept-wing wind-tunnel modeldesign
Institution:Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt e.V.
Abteilung:AS-EXV
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Simulation und Validierung (alt)
Standort: Braunschweig , Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Experimentelle Verfahren, GO
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Hinterlegt von: Micknaus, Ilka
Hinterlegt am:26 Jun 2019 16:44
Letzte Änderung:31 Okt 2023 13:28

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