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Wind tunnel flutter testing on a highly flexible wing for aeroelastic validation in the transonic regime within the HMAE1 project

Govers, Yves und Mai, Holger und Arnold, Juergen und Dillinger, Johannes K.S. und Pereira, Allan K.A. und Jr., Carlos Breviglieri und Takara, Edgard K. und Correa, Manoela S. und Mello, Olympio A.F. und Marques, Rodrigo F.A. und Geurts, Evert G.M. und Creemers, Ralf J.C. und Timmermans, Huub S. und Habing, Remco und Kapteijn, Kees (2019) Wind tunnel flutter testing on a highly flexible wing for aeroelastic validation in the transonic regime within the HMAE1 project. In: International Forum on Aeroelasticity and Structural Dynamics 2019, IFASD 2019, IFASD. IFASD 2019 – International Forum on Aeroelasticity and Structural Dynamics, 2019-06-10 - 2019-06-13, Savannah, GA (USA).

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Kurzfassung

The aircraft manufacturer Embraer, the German Aerospace Center (DLR), the Netherlands Aerospace Centre (NLR) and German-Dutch Wind Tunnels (DNW) have tested an innovative highly flexible wing within an aeroelastic wind tunnel experiment in the transonic regime. The HMAE1 project was initiated by Embraer to test its numerical predictions for wing flutter under excessive wing deformations in the transonic regime. A highly elastic fiberglass wing-body pylon nacelle wind tunnel model (see Figure 1), which is able to deform extensively, was constructed for the experiment. The model was instrumented with a large number of pressure orifices, strain gauges, stereo pattern recognition (SPR) markers and accelerometers. The wing was tested from Ma = 0.4 to Ma = 0.9 for different angles of attack and stagnation pressures. The static and dynamic behavior of the wing model was monitored and a new method to analyze its eigenfrequencies and damping ratios was used. In the past, the large amounts of data acquired during such experiments could only be evaluated with a time lag. An efficient method developed by DLR now allows performing the data analysis in real time [1, 2]. As a result, it was possible during the test to identify exactly which safety margins remained before the onset of flutter and the resulting possible destruction of the model.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/127962/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Wind tunnel flutter testing on a highly flexible wing for aeroelastic validation in the transonic regime within the HMAE1 project
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Govers, YvesYves.Govers (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-2236-596XNICHT SPEZIFIZIERT
Mai, HolgerHolger.Mai (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Arnold, JuergenJuergen.Arnold (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-1751-7458NICHT SPEZIFIZIERT
Dillinger, Johannes K.S.Johannes.Dillinger (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-7522-7555NICHT SPEZIFIZIERT
Pereira, Allan K.A.EmbraerNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Jr., Carlos BreviglieriEmbraerNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Takara, Edgard K.EmbraerNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Correa, Manoela S.EmbraerNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Mello, Olympio A.F.EmbraerNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Marques, Rodrigo F.A.EmbraerNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Geurts, Evert G.M.NLRNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Creemers, Ralf J.C.NLRNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Timmermans, Huub S.NLRNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Habing, RemcoDNWNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kapteijn, KeesDNWNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:10 Juni 2019
Erschienen in:International Forum on Aeroelasticity and Structural Dynamics 2019, IFASD 2019
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
Band:IFASD
Status:veröffentlicht
Stichwörter:wind tunnel testing, highly flexible wing, flutter stability
Veranstaltungstitel:IFASD 2019 – International Forum on Aeroelasticity and Structural Dynamics
Veranstaltungsort:Savannah, GA (USA)
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:10 Juni 2019
Veranstaltungsende:13 Juni 2019
Veranstalter :AIAA
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L - keine Zuordnung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - keine Zuordnung
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aeroelastik > Strukturdynamik und aeroelastische Systemidentifikation
Institut für Aeroelastik > Aeroelastische Experimente
Institut für Aeroelastik > Lastanalyse und Entwurf
Institut für Aeroelastik > Aeroelastische Simulation
Hinterlegt von: Govers, Dr.-Ing. Yves
Hinterlegt am:24 Jun 2019 15:33
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:31

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