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Leq+X: Re-Assessment of Exposure-Response Relationships for Aircraft Noise Annoyance and Disturbances to Improve Explained Variance

Haubrich, Julia und Benz, Sarah und Brink, Mark und Guski, Rainer und Isermann, Ullrich und Schäffer, Beat und Schmid, Rainer und Schreckenberg, Dirk und Wunderli, Jean-Marc (2019) Leq+X: Re-Assessment of Exposure-Response Relationships for Aircraft Noise Annoyance and Disturbances to Improve Explained Variance. In: 23rd International Congress on Acoustics, ICA 2019, Seiten 1523-1530. 23rd International Congress on Acoustics, ICA 2019, 2019-09-09 - 2019-09-13, Aachen. doi: 10.18154/RWTH-CONV-239854. ISBN 978-3-939296-15-7. ISSN 2226-7808 and 2415-1599.

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Offizielle URL: http://pub.dega-akustik.de/ICA2019/data/articles/001326.pdf

Kurzfassung

There is evidence from the literature that an increased fraction of people is highly annoyed by aircraft noise by given average sound levels than in previous decades. Among possible reasons are changes of the air traffic over the last decades such as the increased number of movements along with a less noisy fleet mix that might be relevant for noise responses but are not adequately reflected by average sound metrics. In the Leq+X project, data of two German and two Swiss field studies comprising aircraft noise exposure and annoyance data of about 37700 residents living around altogether seven airports are re-analyzed. Among others, the analyses include mixed-effects multilevel models of the percentage highly annoyed on the L_den, on the L_Aeq (day/night), on the L_Aeq combined with either maximum sound level (L_p,AS,max) or number of events above threshold (NAT_Ls), and on the L_p,AS,max combined with NAT_Ls for different thresholds. Further models include the L_Aeq with non-energy-equivalent parameters k = 20 or 30, which weight the number of events more strongly than the energy-equivalent L_Aeq,24h,k=10 (k = 10). In this paper, the methodological approach and first results will be presented.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/127896/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Leq+X: Re-Assessment of Exposure-Response Relationships for Aircraft Noise Annoyance and Disturbances to Improve Explained Variance
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Haubrich, JuliaZEUS GmbHNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Benz, SarahZEUS GmbHNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Brink, MarkBAFU, CHNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Guski, RainerFakultät für Psychologie der Ruhr-Universität BochumNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Isermann, UllrichUllrich.Isermann (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schäffer, BeatEMPA/CH-Abt. LärmbekämpfungNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schmid, RainerRainer.Schmid (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schreckenberg, DirkZEUS GmbHNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wunderli, Jean-MarcEMPA/CH-Abt. LärmbekämpfungNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:September 2019
Erschienen in:23rd International Congress on Acoustics, ICA 2019
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.18154/RWTH-CONV-239854
Seitenbereich:Seiten 1523-1530
ISSN:2226-7808 and 2415-1599
ISBN:978-3-939296-15-7
Status:veröffentlicht
Stichwörter:aircraft noise annoyance, noise metrics, number of events
Veranstaltungstitel:23rd International Congress on Acoustics, ICA 2019
Veranstaltungsort:Aachen
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:9 September 2019
Veranstaltungsende:13 September 2019
Veranstalter :Deutsche Gesellschaft für Akustik, DEGA
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Simulation und Validierung (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hubschrauber, GO
Hinterlegt von: Winkels, Elisabeth
Hinterlegt am:18 Sep 2019 17:06
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:31

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