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Novel liner concepts

Bake, Friedrich und Knobloch, Karsten (2019) Novel liner concepts. CEAS Aeronautical Journal, 10 (1), Seiten 123-136. Springer. doi: 10.1007/s13272-019-00380-7. ISSN 1869-5590.

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Offizielle URL: https://link.springer.com/article/10.1007/s13272-019-00380-7

Kurzfassung

Modern, low-emission aero-engine concepts, such as, for instance, Ultrahigh-Bypass Ratio (UHBR) designs, claim higher demands on the damping performance of acoustic wall treatment, called liner, installed in the engine. New liner concepts are needed providing a more broadband damping efficiency ranging explicitly to the low-frequency range. However, space and weight constrains are still also one of the crucial criteria which need to be fulfilled by the liner structure. To overcome this challenge, two novel liner concepts are presented here. One concept, the hybrid ZML, combines the classical Single-Degree-of-Freedom (SDOF) liner with a Zero-Massflow-Liner (ZML) principle. The other one, the FlexiS concept, takes advantage of the intrinsic material damping of flexible walls within the liner structure. A proof of concepts study of both novel concepts is provided highlighting the enhanced damping performance with respect to broadband capacity and low-frequency damping.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/126985/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Novel liner concepts
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Bake, FriedrichFriedrich.Bake (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-3235-428XNICHT SPEZIFIZIERT
Knobloch, KarstenKarsten.Knobloch (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-3424-0809NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:16 März 2019
Erschienen in:CEAS Aeronautical Journal
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
Band:10
DOI:10.1007/s13272-019-00380-7
Seitenbereich:Seiten 123-136
Verlag:Springer
Name der Reihe:Special Issue on Aircraft Noise Generation and Assessment
ISSN:1869-5590
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Aeroacoustics, Acoustic damping, Liner, Wall treatment, Novel liner concepts
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Antriebssysteme
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L ER - Engine Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Turbinentechnologien (alt), L - Verdichtertechnologien (alt), L - Brennkammertechnologien (alt)
Standort: Berlin-Charlottenburg
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik > Triebwerksakustik
Hinterlegt von: Bake, Dr.-Ing. Friedrich
Hinterlegt am:03 Apr 2019 14:03
Letzte Änderung:21 Nov 2023 07:05

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