elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Measurement of UV radiation in commercial aircraft

Schennetten, Kai und Meier, Matthias M. und Scheibinger, Markus (2019) Measurement of UV radiation in commercial aircraft. Journal of Radiological Protection, 39 (1), Seiten 85-96. Institute of Physics (IOP) Publishing. doi: 10.1088/1361-6498/aaf2a7. ISSN 0952-4746.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Offizielle URL: http://dx.doi.org/10.1088/1361-6498/aaf2a7

Kurzfassung

Ultraviolet radiation (UVR) is significantly higher at aviation altitudes with respect to sea level. Cockpit windshields protect pilots from UV-B radiation but studies have shown that this is not necessarily the case for UV-A radiation. This work investigates the spectral properties of several windshields under flight conditions. Only one of the investigated windshields showed good UV-A attenuation. Furthermore, the altitude dependence of UV-A irradiance behind a windshield was measured with high spatial resolution. Measurements of the maximal UV irradiance behind the windshield surfaces and at the pilot’s position are compared to the recommendations by the International Commission on Non-Ionising Radiation Protection. Some recommended limits were exceeded at the surface of the windshields with direct sunlight and a large field of view. At the pilot’s position, with a more realistic field of view, the unweighted recommended level could have been exceeded within tens of minutes by looking in the direction of the Sun without visor or other protective measures. The weighted recommended maximal UVR exposure was not exceeded, neither with the use of the visor at the pilot’s position nor without it. The use of the visor for filtering direct sunlight was very effective in terms of UV-A reduction.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/126186/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Measurement of UV radiation in commercial aircraft
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Schennetten, KaiRadiation Biology Department, Institute of Aerospace Medicine, German Aerospace Center (DLR), Cologne, Germany; Kai.Schennetten (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-7342-1576NICHT SPEZIFIZIERT
Meier, Matthias M.Radiation Biology Department, Institute of Aerospace Medicine, German Aerospace Center (DLR), Cologne, Germany; Matthias.Meier (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-0918-6473NICHT SPEZIFIZIERT
Scheibinger, MarkusLufthansa German Airlines, Lufthansa Basis, Frankfurt/Main, GermanyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Januar 2019
Erschienen in:Journal of Radiological Protection
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:39
DOI:10.1088/1361-6498/aaf2a7
Seitenbereich:Seiten 85-96
Verlag:Institute of Physics (IOP) Publishing
ISSN:0952-4746
Status:veröffentlicht
Stichwörter:ultraviolet radiation, aviation, aircraft windshield
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehrsmanagement und Flugbetrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AO - Air Traffic Management and Operation
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Faktor Mensch und Sicherheit in der Luftfahrt (alt)
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Luft- und Raumfahrtmedizin > Strahlenbiologie
Hinterlegt von: Kopp, Kerstin
Hinterlegt am:29 Jan 2019 10:13
Letzte Änderung:22 Nov 2023 06:50

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.