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Adaptive Transitions for Automation in Cars, Trucks, Busses and Motorcycles

Diederichs, Frederik und Knauss, Alessia und Wilbrink, Marc und Lilis, Yannis und Chrysochoou, Evangelia und Anund, Anna und Bekiaris, Evangelos und Finér, Svitlana und Zanovello, Luca und Maroudis, Pantelis und Krupenia, Stas und Absér, Andreas und Dimokas, Nikos und Apoy, Camilla und Karlsson, Johan und Larsson, Annika und Zidianakis, Emmanouil und Efa, Alexander und Widlroither, H. und Dai, Mengnuo und Teichmann, Daniel und Sanatnama, Hamid und Wendemuth, Andreas und Bischoff, Sven (2020) Adaptive Transitions for Automation in Cars, Trucks, Busses and Motorcycles. IET Intelligent Transport Systems, 14 (8), Seiten 889-899. Institution of Engineering and Technology (IET). doi: 10.1049/iet-its.2018.5342. ISSN 1751-956X.

[img] PDF - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
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Kurzfassung

Automated vehicles are entering the roads and automation is applied to cars, trucks, busses and even motorcycles today. High automation foresees transitions during driving in both directions. The driver and rider state become a critical parameter, since automation allows to safely intervene and hand control to the automation when manual driving is not performed safely anymore. When the control transits from automation to manual an appropriate driver state needs to be identified before releasing the automated control. The detection of driver states during manual and automated driving and an appropriate design of the HMI are crucial steps to support these transitions. State of the art SAE Level 3 systems do not take the driver state, personal preferences and predictions of road conditions into account. The ADAS&ME project, funded by the H2020 program of the European Commission, proposes an innovative and fully adaptive humanmachine interaction framework, able to support driver/rider state monitoring-based transitions in automated driving. The HMI framework is applied in the target vehicles: passenger car, truck, bus and motorcycle and in seven different use cases.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/125519/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Adaptive Transitions for Automation in Cars, Trucks, Busses and Motorcycles
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Diederichs, FrederikFraunhofer IAONICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Knauss, AlessiaAutolivNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wilbrink, Marcmarc.wilbrink (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-7550-8613NICHT SPEZIFIZIERT
Lilis, YannisFORTHNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Chrysochoou, EvangeliaCentre for Research and Technology Hellas/Hellenic Institute of TransportNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Anund, AnnaSwedish National Road and Transport Research InstituteNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Bekiaris, EvangelosCentre for Research and Technology Hellas/Hellenic Institute of TransportNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Finér, SvitlanaSEYENICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Zanovello, LucaDUCATINICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Maroudis, PantelisVALEONICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Krupenia, StasStyling & Vehicle Ergonomics, Scania CV AB, Södertälje, SwedenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Absér, AndreasStyling & Vehicle Ergonomics, Scania CV AB, Södertälje, SwedenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Dimokas, NikosCentre for Research and Technology Hellas/Hellenic Institute of Transport, Thessaloniki, GreeceNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Apoy, CamillaAutoliv Research, Vårgårda, SwedenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Karlsson, JohanAutoliv Research, Vårgårda, SwedenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Larsson, AnnikaAutoliv Research, Vårgårda, SwedenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Zidianakis, EmmanouilInstitute of Computer Science, Foundation for Research and Technology–Hellas (FORTH), Heraklion, GreeceNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Efa, AlexanderInformation and Safety Engineering, DENSO AUTOMOTIVE Deutschland GmbH, Wegberg, GermanyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Widlroither, H.Fraunhofer-Institute for Industrial EngineeringNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Dai, MengnuoHuman Factors Engineering, Fraunhofer IAO, Stuttgart, GermanyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Teichmann, DanielPhilips Chair for Medical Information Technology, RWTH Aachen University, Aachen, GermanyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Sanatnama, HamidResearch Department, Smart Eye AB, Gothenburg, SwedenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wendemuth, AndreasUni MagdeburgNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Bischoff, SvenUniversity of Stuttgart, Institute for Technology Management and Industrial Engineering, 70569 Stuttgart, GermanyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:30 April 2020
Erschienen in:IET Intelligent Transport Systems
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:14
DOI:10.1049/iet-its.2018.5342
Seitenbereich:Seiten 889-899
Verlag:Institution of Engineering and Technology (IET)
ISSN:1751-956X
Status:veröffentlicht
Stichwörter:DRIVING ASSISTANCE SYSTEMS, HUMAN MACHINE INTERACTION, HUMAN FACTORS
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Bodengebundener Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V BF - Bodengebundene Fahrzeuge
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Fahrzeugintelligenz (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Verkehrssystemtechnik > Fahrzeugfunktionsentwicklung
Hinterlegt von: Wilbrink, Marc
Hinterlegt am:28 Dez 2018 13:40
Letzte Änderung:04 Dez 2023 15:35

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