elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Flow Measurement Techniques for Rotor Wake Characterization on Free-Flying Helicopters in Ground Effect

Bauknecht, Andre und Schwarz, Clemens und Raffel, Markus und Mailänder, Stephan (2019) Flow Measurement Techniques for Rotor Wake Characterization on Free-Flying Helicopters in Ground Effect. In: AIAA Scitech Forum, 2019. AIAA SciTech 2019, 2019-01-07 - 2019-01-11, San Diego, CA, USA. doi: 10.2514/6.2019-2107. ISBN 978-162410578-4.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Offizielle URL: https://arc.aiaa.org/doi/abs/10.2514/6.2019-2107

Kurzfassung

Helicopter operation close to the ground is of interest to the rotorcraft community as the rotor wake can lift up sediment particles from the ground, causing deteriorated visual conditions for the pilot - a phenomenon that is referred to as brownout. The impact of unsteady maneuvering flight on brownout is still unclear and quantitative flow field measurements are needed to better understand the underlying physical effects. The present work investigates particle image velocimetry (PIV) and the background-oriented Schlieren (BOS) technique for studying the rotor wakes of free-flying helicopters close to the ground. Two flight tests with a model helicopter and a full-scale BO 105 helicopter were conducted and time-resolved stereoscopic PIV and BOS data were acquired during steady and unsteady flight maneuvers in ground effect. This paper discusses the measurement setups realized in these flight tests, technical challenges of implementing the measurement methods in a flight test environment, and example flow field results. The presented measurement data and evaluated results demonstrate the successful first application of PIV, time-resolved BOS, and combination of both measurement techniques on free-flying model- and full-scale helicopters. This novel application of full-scale flow measurements enables a more complete investigation of flow phenomena in the wake of free-flying helicopters close to the ground and will contribute to better understanding rotor wake interactions such as brownout.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/125448/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Flow Measurement Techniques for Rotor Wake Characterization on Free-Flying Helicopters in Ground Effect
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Bauknecht, AndreUniversity of Marylandhttps://orcid.org/0000-0002-4076-780XNICHT SPEZIFIZIERT
Schwarz, ClemensClemens.Schwarz (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Raffel, Markusmarkus.raffel (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-3340-9115133716058
Mailänder, StephanUniversität StuttgartNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Januar 2019
Erschienen in:AIAA Scitech Forum, 2019
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.2514/6.2019-2107
ISBN:978-162410578-4
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Full-scale helicopter, Particle image velocimetry (PIV), Background-oriented schlieren (BOS), Ground effect, Free flight experiments
Veranstaltungstitel:AIAA SciTech 2019
Veranstaltungsort:San Diego, CA, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:7 Januar 2019
Veranstaltungsende:11 Januar 2019
Veranstalter :AIAA
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Hubschrauber
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L RR - Rotorcraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Der virtuelle Drehflügler (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hubschrauber, GO
Hinterlegt von: Winkels, Elisabeth
Hinterlegt am:24 Jan 2019 13:58
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:29

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.