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Nacelle Strake Design for Short Takeoff and Landing Configuration with Turboprop Engines

Keller, Dennis und Hasan, Yasim Julian und Rudnik, Ralf (2018) Nacelle Strake Design for Short Takeoff and Landing Configuration with Turboprop Engines. Journal of Aircraft, 55 (6), Seiten 2444-2453. American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA). doi: 10.2514/1.C035065. ISSN 0021-8669.

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Offizielle URL: https://doi.org/10.2514/1.C035065

Kurzfassung

The scope of this Paper is to investigate the Integration effects of turboprop engines on a high-lift wing with an internally blown plain flap system with Reynolds-averaged Navier–Stokes computations. It is shown that the resulting nacelle vortices can significantly reduce the high-lift performance at zero thrust conditions. To limit the negative impact, an inboard nacelle strake was designed with the aim of maximizing the lift coefficient of the landing configuration at zero thrust. To reach this goal, a sensitivity study on basic geometric strake parameters was carried out. The best nacelle strake is able to improve the maximum lift coefficient by ΔCL,max � 0.17 and the maximum angle of attack by 3 deg. The study also reveals the further potential of improvement due to an additional outboard strake. First simulations with outboard strake lead to a further improvement of ΔCL; max � 0.13 and 4 deg in the maximum angle of attack. It is also shown that the installation of an inboard strake does not negatively impact the high-lift performance at a moderate thrust level.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/124528/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Nacelle Strake Design for Short Takeoff and Landing Configuration with Turboprop Engines
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Keller, DennisDennis.Keller (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-1471-9433NICHT SPEZIFIZIERT
Hasan, Yasim JulianYasim.Hasan (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-5081-223XNICHT SPEZIFIZIERT
Rudnik, Ralfralf.rudnik (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Oktober 2018
Erschienen in:Journal of Aircraft
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:55
DOI:10.2514/1.C035065
Seitenbereich:Seiten 2444-2453
Verlag:American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA)
ISSN:0021-8669
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Applied Aerodynamics Engine Integration Circulation Control Strake Propeller High-Lift
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Simulation und Validierung (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Institut für Flugsystemtechnik > Flugdynamik und Simulation
Hinterlegt von: Keller, Dennis
Hinterlegt am:13 Dez 2018 10:41
Letzte Änderung:22 Nov 2023 07:35

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