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Development of a time-resolved quantitative surface-temperature measurement technique and its application in short-duration wind tunnel testing

Risius, Steffen (2018) Development of a time-resolved quantitative surface-temperature measurement technique and its application in short-duration wind tunnel testing. DLR-Forschungsbericht. DLR-FB-2018-35. Dissertation. Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt e.V.. 145 S.

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Offizielle URL: http://hdl.handle.net/11858/00-1735-0000-002E-E44D-A

Kurzfassung

In this cumulative thesis, a time-resolved quantitative temperature-sensitive paint (TSP) measurement technique was developed and used to measure temperatures at subsonic and up to hypersonic flow velocities in two different short duration wind tunnels. Based on this measurement technique it was possible to calculate the heat transfer into a wedge model in the High Enthalpy Shock Tunnel Göttingen (HEG). Furthermore, the measurement technique was developed further to determine the location of laminar-turbulent transition on the two-dimensional wind tunnel model PaLASTra, which offers a quasi-uniform streamwise pressure gradient, in the Cryogenic Ludwieg-Tube Göttingen (DNW-KRG) with temporal and spatial accuracy that had not been reached before. The quantitative temperature results obtained from TSP measurements allowed the systematic analysis of unit Reynolds number, Mach number and pressure gradient effects on laminar-turbulent transition at flow speeds from M = 0.35 to 0.77.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/124262/
Dokumentart:Berichtsreihe (DLR-Forschungsbericht, Dissertation)
Zusätzliche Informationen:Georg-August-Universität Göttingen, Fakultät für Physik (inkl. GAUSS)
Titel:Development of a time-resolved quantitative surface-temperature measurement technique and its application in short-duration wind tunnel testing
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Risius, Steffensteffen.risius (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-5530-9609NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2018
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Seitenbereich:Seiten 1-145
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
NICHT SPEZIFIZIERTDeutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt, Institut für Strömungsmechanik GöttingenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt
Name der Reihe:DLR-Forschungsbericht
ISSN:1434-8454
Status:veröffentlicht
Stichwörter:boundary layer; COCO; compressibility effect; critical N-factor; Cryogenic Ludwieg-Tube Göttingen (DNW-KRG); freestream pressure fluctuations; heat transfer; High Enthalpy Shock Tunnel (HEG); hypersonic flow; laminar-turbulent transition; LILO; linear stability analysis; Mach number effect; PaLASTra; temperature distribution; temperature-sensitive paint (TSP); Tollmien-Schlichting; transonic wind tunnel; unit Reynolds number effect
Institution:Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt e.V.
Abteilung:AS-EXV
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Simulation und Validierung (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Experimentelle Verfahren, GO
Hinterlegt von: Micknaus, Ilka
Hinterlegt am:10 Jan 2019 04:59
Letzte Änderung:08 Dez 2020 11:34

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