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Design of the Compression System of a Geared Turbofan

Immery, Thomas und Schnoes, Markus und Vieweg, Maximilian und Nicke, Eberhard (2018) Design of the Compression System of a Geared Turbofan. Deutsche Gesellschaft für Luft- und Raumfahrt - Lilienthal-Oberth e.V.. Deutscher Luft- und Raumfahrtkongress 2018, 2018-09-04 - 2018-09-06, Friedrichshafen, Germany. doi: 10.25967/480126.

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Offizielle URL: http://publikationen.dglr.de/?tx_dglrpublications_pi1[document_id]=480126

Kurzfassung

The geared turbofan aircraft engine is an efficient type of aircraft engine. By using a gearbox, the fan can run at a different rotational speed in comparison to the shaft connecting low pressure compressor and turbine. To assess the in-house tools for preliminary design, a geared turbofan, with the same requirements as the Pratt&Whitney 1000G, is designed, including thermodynamic cycle, turbine, compressor, burner and structural mechanics. The goal of this study is the design of the compression system, composed of the low-pressure compressor, the inter-compressor duct and the high-pressure compressor. The following steps have been carried out to design the compression system: first, a preliminary design of both compressors is realized, following by a detailed design, conducted with throughflow calculations and the use of a database of optimal airfoils [1]. Three stages have been chosen for the low-pressure compressor and eight stages for the high-pressure compressor. In order to reach the target conditions for all operating points from the specifications, the schedule for the variable guide vanes has also been decided on. The final design is validated with 3D CFD calculations. Additionally, the interaction of the inter-compressor duct with the low-pressure and the highpressure compressor is investigated.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/123424/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Design of the Compression System of a Geared Turbofan
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Immery, Thomasthomas.immery (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schnoes, Markusmarkus.schnoes (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Vieweg, MaximilianMaximilian.Vieweg (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Nicke, EberhardEberhard.Nicke (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:8 Oktober 2018
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.25967/480126
Verlag:Deutsche Gesellschaft für Luft- und Raumfahrt - Lilienthal-Oberth e.V.
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Compressor, Design, Geared Turbofan, Throughflow
Veranstaltungstitel:Deutscher Luft- und Raumfahrtkongress 2018
Veranstaltungsort:Friedrichshafen, Germany
Veranstaltungsart:nationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:4 September 2018
Veranstaltungsende:6 September 2018
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Antriebssysteme
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L ER - Engine Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Verdichtertechnologien (alt)
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik > Fan- und Verdichter
Hinterlegt von: Schnös, Markus
Hinterlegt am:17 Dez 2018 09:58
Letzte Änderung:21 Jun 2024 08:31

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