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Production technologies for lightweight structures made from fibre–metal laminates in aircraft fuselages

Ucan, Hakan und Apmann, Hilmar und Graßl, Gregor und Krombholz, Christian und Fortkamp, Kai und Nieberl, Dorothea und Schmick, Fabian und Nguyen, Chinh und Akin, Deniz Nick (2018) Production technologies for lightweight structures made from fibre–metal laminates in aircraft fuselages. CEAS Aeronautical Journal (330), Seiten 1-11. Springer. doi: 10.1007/s13272-018-0330-3. ISSN 1869-5590.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Offizielle URL: https://link.springer.com/article/10.1007/s13272-018-0330-3?wt_mc=Internal.Event.1.SEM.ArticleAuthorOnlineFirst&utm_source=ArticleAuthorOnlineFirst&utm_medium=email&utm_content=AA_en_06082018&ArticleAuthorOnlineFirst_20180930#aboutcontent

Kurzfassung

Ever-increasing air traffic is placing growing demands on the materials and production technologies for the commercial aircraft of the future, with researchers seeking to significantly reduce the weight of aircraft structures while maintaining the same manufacturing costs. In addition, concepts relating to one-off development and investment costs must also be taken into consideration in order to meet the requirements for cost-efficient aircraft development. The development of a new production chain that will allow automated fuselage production for future short-haul aircraft is the focus of the studies that make up the joint project AUTOGLARE. As part of the fifth call-up for the German Aeronautical Research Programme, DLR is working with its project partners Airbus Operations GmbH, Premium Aerotech AG and the Fraunhofer Gesellschaft to develop a production chain based on fibre–metal laminates as a material, thus allowing a scaling-up to 60 aircraft per month. The work involved in the AUTOGLARE project relates to stiffened fuselage panels (Airbus fuselage sections 13–18) (Muntane in An overview of commercial aircraft 2017–2018. DVB Aviation Research, 2016). In this study, the automated overall process chain is demonstrated using the baseline production technology created at the Technologiezentrum Nordenham, together with the alternative technologies developed at the DLR sites in Stade and Augsburg. In addition to a detailed explanation of the systems that were set up, this paper covers the planned tests, the completed demonstration models and the findings derived from them.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/122098/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Zusätzliche Informationen:Referierter Beitrag
Titel:Production technologies for lightweight structures made from fibre–metal laminates in aircraft fuselages
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Ucan, HakanHakan.Ucan (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-5568-4564NICHT SPEZIFIZIERT
Apmann, Hilmarhilmar.apmann (at) fh-muenster.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Graßl, Gregorgregor.grassl (at) fft.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Krombholz, ChristianChristian.Krombholz (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-1802-4110NICHT SPEZIFIZIERT
Fortkamp, Kaikai.fortkamp (at) premium-aerotec.comNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Nieberl, Dorotheadorothea.nieberl (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schmick, Fabianfabian.schmick (at) fft.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Nguyen, ChinhChinh.Nguyen (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-5894-9986NICHT SPEZIFIZIERT
Akin, Deniz NickDeniz.Akin (at) heitec.dehttps://orcid.org/0000-0003-2564-0293NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:27 September 2018
Erschienen in:CEAS Aeronautical Journal
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.1007/s13272-018-0330-3
Seitenbereich:Seiten 1-11
Verlag:Springer
ISSN:1869-5590
Status:veröffentlicht
Stichwörter:FML, fuselage sections automated composite manufacturing, lay-up technologies ATL AFP, multi head pick and place technologies, inline quality assurance, one shot bonding, inductive prebonding of stringers
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Strukturen und Werkstoffe (alt)
Standort: Stade
Institute & Einrichtungen:Institut für Faserverbundleichtbau und Adaptronik
Institut für Bauweisen und Strukturtechnologie
Institut für Werkstoff-Forschung
Hinterlegt von: Ucan, Dipl.-ing. Hakan
Hinterlegt am:13 Nov 2018 09:38
Letzte Änderung:21 Nov 2023 14:29

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