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Influence of the shape and size of cavities on pressure waves inside high-speed railway tunnels

Heine, Daniela und Ehrenfried, Klaus und Kühnelt, Helmut und Lachinger, Stefan und Rudolph, Michael und Vorwagner, Alois und Saliger, Florian (2019) Influence of the shape and size of cavities on pressure waves inside high-speed railway tunnels. Journal of Wind Engineering and Industrial Aerodynamics, 189, Seiten 258-265. Elsevier. doi: 10.1016/j.jweia.2019.03.032. ISSN 0167-6105.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Offizielle URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0167610518307591?via%3Dihub

Kurzfassung

For safety reasons, most newly built tunnels are designed as twin-tube tunnels with interconnecting tubes. With these interconnections it is possible to rescue passengers inside of one tunnel tube through the other tube in case of an emergency. The interconnections are closed towards the tunnel with safety doors. These doors have to withstand high pressure loads caused by passing pressure waves and can even be damaged because of the waves. The doors are installed in niches which are embedded in the tunnel walls. The influence of the geometry and size of these cavities on the pressure waves and consequently the loads on the doors was studied by means of moving-model rig experiments at the Tunnel Simulation Facility Göttingen. Different tunnel cross-sectional areas, cavity configurations, train geometries and velocities were examined regarding the loads on a generic door. Furthermore, numerical simulations were performed in order to extend the parameter range, e.g. the tunnel length, and to compare with the experimental results. Although the niches were assumed to reduce the pressure loads on the door, it was found that the pressure at the doors and therefore the loads were increased. The reason for this increase were additional pressure waves generated when the train passes the ends of the cavity and which superpose with the initial, scattered waves leading to high pressure amplitudes.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/121972/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Influence of the shape and size of cavities on pressure waves inside high-speed railway tunnels
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Heine, DanielaDaniela.Heine (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-7967-5542NICHT SPEZIFIZIERT
Ehrenfried, KlausKlaus.Ehrenfried (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kühnelt, HelmutAustrian Institute of Technology, Department Mobility, Giefinggasse 2, 1210 Vienna, AustriaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Lachinger, StefanAustrian Institute of Technology, Department Mobility, Giefinggasse 2, 1210 Vienna, AustriaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Rudolph, MichaelAustrian Institute of Technology, Department Mobility, Giefinggasse 2, 1210 Vienna, AustriaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Vorwagner, AloisAustrian Institute of Technology, Department Mobility, Giefinggasse 2, 1210 Vienna, AustriaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Saliger, FlorianÖBB-Infrastruktur AG, Praterstern 3, 1020 Vienna, AustriaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:15 April 2019
Erschienen in:Journal of Wind Engineering and Industrial Aerodynamics
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:189
DOI:10.1016/j.jweia.2019.03.032
Seitenbereich:Seiten 258-265
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Stathopoulos, TedElsevierNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Elsevier
ISSN:0167-6105
Status:veröffentlicht
Stichwörter:tunnel aerodynamics, pressure waves, high-speed trains, safety doors, tunnel cavity
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Bodengebundener Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V BF - Bodengebundene Fahrzeuge
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Next Generation Train III (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Bodengebundene Fahrzeuge
Hinterlegt von: Heine, Daniela
Hinterlegt am:05 Jun 2019 15:45
Letzte Änderung:08 Nov 2023 09:43

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