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Quantitative study of localized mechanisms of excitation of cross-flow instability modes in a swept-wing boundary layer

Borodulin, V. I. und Ivanov, A. V. und Kachanov, Y. S. und Mischenko, D. A. und Örlü, R. und Hanifi, A. und Hein, Stefan (2018) Quantitative study of localized mechanisms of excitation of cross-flow instability modes in a swept-wing boundary layer. Journal of Physics: Conference Series, 1129 (1), Seiten 1-7. Institute of Physics (IOP) Publishing. doi: 10.1088/1742-6596/1129/1/012008. ISSN 1742-6588.

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Offizielle URL: https://doi.org/10.1088/1742-6596/1129/1/012008

Kurzfassung

An experimental study of two efficient receptivity mechanisms of excitation of cross-flow (CF) instability modes is carried out in a boundary layer of a real airfoil section of a swept wing due to: (i) action of localized surface vibrations, and (ii) scattering of 2D freestream vortices on them. It is found that the two mechanisms lead to rather efficient excitation of CF-modes both at surface vibration frequency and at combination 'vortex-vibration' frequencies. First estimations of the corresponding localized receptivity coefficients are obtained. Direct comparison of the experimental amplification curves of the excited CF-modes with those calculated based on the linear stability theory (LST) has shown that the experimental data obtained at vibration frequency are in excellent agreement with the LST. At the same time, growth rates of the CF-modes excited at combination frequencies are found to be completely inconsistent with the LST. A possible explanation of this phenomenon via action of a new efficient distributed receptivity mechanism is suggested. This mechanism is associated with scattering of freestream vortices on rather high-amplitude CF-modes excited by surface vibrations.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/121807/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Quantitative study of localized mechanisms of excitation of cross-flow instability modes in a swept-wing boundary layer
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Borodulin, V. I.Institute of Theoretical and Applied Mechanics, Novosibirsk, 630090, RussiaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ivanov, A. V.Institute of Theoretical and Applied Mechanics, Novosibirsk, 630090, RussiaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kachanov, Y. S.Institute of Theoretical and Applied Mechanics, Novosibirsk, 630090, RussiaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Mischenko, D. A.Institute of Theoretical and Applied Mechanics, Novosibirsk, 630090, RussiaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Örlü, R.KTH, Stockholm, SchwedenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hanifi, A.KTH, Stockholm, SchwedenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hein, StefanStefan.Hein (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:4 September 2018
Erschienen in:Journal of Physics: Conference Series
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
Band:1129
DOI:10.1088/1742-6596/1129/1/012008
Seitenbereich:Seiten 1-7
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
NICHT SPEZIFIZIERTIOP Publishing LtdNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Institute of Physics (IOP) Publishing
ISSN:1742-6588
Status:veröffentlicht
Stichwörter:laminar-turbulent transition, receptivity, swept wing, crossflow instability, RECEPT
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugphysik (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hochgeschwindigkeitskonfigurationen, GO
Hinterlegt von: Hein, Dr.-Ing. Stefan
Hinterlegt am:04 Jan 2019 11:45
Letzte Änderung:14 Dez 2023 11:36

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