Risius, Steffen (2018) Entwicklung einer zeitaufgelösten quantitativen Oberflächentemperaturmessmethode und deren Anwendung in Kurzzeitwindkanalmessungen. [sonstige Veröffentlichung]
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Kurzfassung
A time-resolved quantitative temperature-sensitive paint (TSP) measurement technique is presented and used to measure temperatures at subsonic and up to hypersonic flow velocities in two different short duration wind tunnels. Based on this measurement technique it was possible to calculate the heat transfer into a wedge model in the High Enthalpy Shock Tunnel Göttingen (HEG). Furthermore, the measurement technique was developed further to determine the location of laminar-turbulent transition on the two-dimensional wind tunnel model PaLASTra, which offers a quasi-uniform streamwise pressure gradient, in the Cryogenic Ludwieg-Tube Göttingen (DNW-KRG) with temporal and spatial accuracy that had not been reached before. The quantitative temperature results obtained from TSP measurements allowed the systematic analysis of unit Reynolds number, Mach number and pressure gradient effects on laminar-turbulent transition at flow speeds from M = 0.35 to 0.77.
elib-URL des Eintrags: | https://elib.dlr.de/121795/ | ||||||||
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Dokumentart: | sonstige Veröffentlichung | ||||||||
Zusätzliche Informationen: | DISSERTATION zur Erlangung des mathematisch-naturwissenschaftlichen Doktorgrades „Doctor rerum naturalium“ /der Georg-August-Universität Göttingen im Promotionsprogramm ProPhys der Georg-August University School of Science (GAUSS) | ||||||||
Titel: | Entwicklung einer zeitaufgelösten quantitativen Oberflächentemperaturmessmethode und deren Anwendung in Kurzzeitwindkanalmessungen | ||||||||
Autoren: |
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Datum: | 4 Juli 2018 | ||||||||
Referierte Publikation: | Ja | ||||||||
Open Access: | Nein | ||||||||
Name der Reihe: | Dissertations-Vortrag | ||||||||
Status: | veröffentlicht | ||||||||
Stichwörter: | boundary layer; COCO; compressibility effect; critical N-factor; Cryogenic Ludwieg-Tube Göttingen (DNW-KRG); freestream pressure fluctuations; heat transfer; High Enthalpy Shock Tunnel (HEG); hypersonic flow; laminar-turbulent transition; LILO; linear stability analysis; Mach number effect; PaLASTra; temperature distribution; temperature-sensitive paint (TSP); Tollmien-Schlichting; transonic wind tunnel | ||||||||
HGF - Forschungsbereich: | Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr | ||||||||
HGF - Programm: | Luftfahrt | ||||||||
HGF - Programmthema: | Flugzeuge | ||||||||
DLR - Schwerpunkt: | Luftfahrt | ||||||||
DLR - Forschungsgebiet: | L AR - Aircraft Research | ||||||||
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben): | L - Simulation und Validierung (alt) | ||||||||
Standort: | Göttingen | ||||||||
Institute & Einrichtungen: | Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Experimentelle Verfahren, GO | ||||||||
Hinterlegt von: | Micknaus, Ilka | ||||||||
Hinterlegt am: | 21 Nov 2018 15:46 | ||||||||
Letzte Änderung: | 24 Apr 2024 20:25 |
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