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Loads and Structural Optimization Process for Composite Long Range Transport Aircraft Configuration

Bramsiepe, Kjell und Handojo, Vega und Meddaikar, Muhammad Yasser und Schulze, Matthias und Klimmek, Thomas (2018) Loads and Structural Optimization Process for Composite Long Range Transport Aircraft Configuration. In: 19th AIAA/ISSMO Multidisciplinary Analysis and Optimization Conference, 2018. AIAA AVIATION Forum 2018, 2018-06-25 - 2018-06-29, Atlanta, GA (USA). doi: 10.2514/6.2018-3572. ISBN 978-162410550-0.

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Offizielle URL: https://arc.aiaa.org/doi/abs/10.2514/6.2018-3572

Kurzfassung

Background: The consideration of composite design in an early design phase has become more and more necessary in aircraft design. In the scope of multidisciplinary optimisation, a composite aeroelastic reference model is often desired to investigate multidisciplinary effects on a near-industrial application. Objective: The aim is to generate a benchmark aeroelastic model by developing a robust design process for composite configurations. Method: This is done by using a continuous gradient based optimisation with lamination parameters as design variables followed by a discrete stacking sequence retrieval combined with a comprehensive load analysis routine comprising manoeuvre, gust, landing loads and a manoeuvre loads alleviation system. Simulation Models: The process utilises a GFEM/Dynamic, a DLM and a condensed FEM model based on the reference XRF1 configuration. Results: Results presented show the optimised wing-box design, comparing the effect of a manoeuvre load alleviation system, the effect of including blending constraints in the optimisation, and the change of the structrual design when moving to a stacking sequence design.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/121644/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Loads and Structural Optimization Process for Composite Long Range Transport Aircraft Configuration
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Bramsiepe, Kjellkjell.bramsiepe (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Handojo, Vegavega.handojo (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-6030-2383NICHT SPEZIFIZIERT
Meddaikar, Muhammad YasserMuhammad.Meddaikar (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-9580-7023NICHT SPEZIFIZIERT
Schulze, Matthiasschulze.matthias (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Klimmek, Thomasthomas.klimmek (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-5573-7355NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:25 Juni 2018
Erschienen in:19th AIAA/ISSMO Multidisciplinary Analysis and Optimization Conference, 2018
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.2514/6.2018-3572
ISBN:978-162410550-0
Status:veröffentlicht
Stichwörter:aeroelastic modeling, composite, structural optimization, XRF1-DLR-C
Veranstaltungstitel:AIAA AVIATION Forum 2018
Veranstaltungsort:Atlanta, GA (USA)
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:25 Juni 2018
Veranstaltungsende:29 Juni 2018
Veranstalter :AIAA - American Institute of Aeronautics and Astronautics
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - VicToria (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aeroelastik > Lastanalyse und Entwurf
Hinterlegt von: Bramsiepe, Kjell
Hinterlegt am:02 Okt 2018 08:20
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:25

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