elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Wake Turbulence Evolution and Hazard Analysis for a General Aviation Takeoff Accident

Schwarz, Carsten und Fischenberg, Dietrich und Holzäpfel, Frank (2018) Wake Turbulence Evolution and Hazard Analysis for a General Aviation Takeoff Accident. In: 10th AIAA Atmospheric and Space Environments Conference, 2018. AIAA AVIATION 2018 Atmospheric and Space Environments Conference, 2018-06-25 - 2018-06-29, Atlanta, GA, USA. doi: 10.2514/6.2018-3019. ISBN 978-162410558-6.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

Wake turbulence is commonly a commercial aviation topic involving relatively heavy transport aircraft. However, wake turbulence is also safety relevant for business and general aviation flight operations. A detailed analysis has been conducted for a specific accident involving two aircraft of the wake turbulence category light. A four-seat aircraft with one ton maximum takeoff weight took off behind a biplane with 5.5 tons maximum takeoff weight. This led to a fatal accident. Based on available information and several assumptions the wake turbulence aspects for the specific accident scenario have been assessed. The roll axis was the dominating factor in this case. Accordingly, the wake induced rolling moment was analyzed and related to the assumed available roll control power. Furthermore, the wake vortex behavior was simulated and analyzed in detail. The results indicate that wake turbulence can be considered to be the cause for the accident. The theoretical results and the conclusions regarding the accident are also supported by the results of flight tests, which were conducted in the context of the accident investigation.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/121219/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Wake Turbulence Evolution and Hazard Analysis for a General Aviation Takeoff Accident
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Schwarz, CarstenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Fischenberg, DietrichNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Holzäpfel, FrankDLR, IPAhttps://orcid.org/0000-0003-3182-1832NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Juni 2018
Erschienen in:10th AIAA Atmospheric and Space Environments Conference, 2018
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.2514/6.2018-3019
ISBN:978-162410558-6
Status:veröffentlicht
Stichwörter:wake turbulence, general aviation, accident
Veranstaltungstitel:AIAA AVIATION 2018 Atmospheric and Space Environments Conference
Veranstaltungsort:Atlanta, GA, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:25 Juni 2018
Veranstaltungsende:29 Juni 2018
Veranstalter :AIAA
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Systeme und Kabine (alt)
Standort: Braunschweig , Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugsystemtechnik > Flugdynamik und Simulation
Institut für Physik der Atmosphäre > Verkehrsmeteorologie
Hinterlegt von: Schwarz, Carsten Walter
Hinterlegt am:07 Aug 2018 13:59
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:25

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.