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Investigation of Stationary-Crossflow-Instability Induced Transition with Temperature-Sensitive Paint Method

Lemarechal, Jonathan und Costantini, Marco und Klein, Christian und Kloker, Markus J. und Würz, Werner und Kurz, Holger B.E. und Schaber, Sven (2018) Investigation of Stationary-Crossflow-Instability Induced Transition with Temperature-Sensitive Paint Method. In: Proceedings of the 5th International Conference on Experimental Fluid Mechanics, Seite 81. 5th International Conference on Experimental Fluid Mechanics – ICEFM 2018 Munich, 2018-07-02 - 2018-07-04, München, Germany. doi: 10.18726/2018_2. ISBN 978-3-943207-32-3.

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Offizielle URL: https://athene-forschung.rz.unibw-muenchen.de/124410

Kurzfassung

The Temperature-Sensitive Paint (TSP) method is used for surface-based flow visualizations on a swept-wing wind-tunnel model with a generic natural laminar-flow profile. Within the investigated parameter range the stationary crossflow instability is the dominating instability mechanism. Based on the TSP results the location of the laminar-turbulent transition and the most amplified wavenumber of the stationary crossflow instability are derived. The test is performed with three different conditions of the leading-edge surface: highly polished, unpolished, and highly polished with discrete roughness elements applied. With the discrete roughness elements, i.e. cylindrical elements with micron-sized height, the transition could be delayed successfully for certain conditions. Local low-frequency movement of the beginning of turbulent wedges was detected for some data points with an unpolished leading edge. The Temperature-Sensitive Paint method has proven to have sufficient spatial resolution and temperature sensitivity to resolve skin friction variations to detect the footprint of stationary crossflow vortices even inside of turbulent wedges.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/120937/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Investigation of Stationary-Crossflow-Instability Induced Transition with Temperature-Sensitive Paint Method
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Lemarechal, Jonathanjonathan.lemarechal (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Costantini, MarcoMarco.Costantini (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-0642-0199134173751
Klein, Christianchristian.klein (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-7592-6922NICHT SPEZIFIZIERT
Kloker, Markus J.University of Stuttgart, Institute of Aerodynamics and Gas DynamicsNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Würz, WernerUniversity of Stuttgart, Institute of Aerodynamics and Gas DynamicsNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kurz, Holger B.E.University of Stuttgart, Institute of Aerodynamics and Gas DynamicsNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schaber, SvenAirbus Operations, BremenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2 Juli 2018
Erschienen in:Proceedings of the 5th International Conference on Experimental Fluid Mechanics
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.18726/2018_2
Seitenbereich:Seite 81
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Kähler, C.J.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hain, R.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Scharnowski, S.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Fuchs, T.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Name der Reihe:Conference Proceedings online
ISBN:978-3-943207-32-3
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Temperature-Sensitive Paint, TSP, Laminar-Turbulent Transition, Stationary Crossflow Instability, Upstream Flow Deformation, UFD, Discrete Roughness Elements, DRE
Veranstaltungstitel:5th International Conference on Experimental Fluid Mechanics – ICEFM 2018 Munich
Veranstaltungsort:München, Germany
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:2 Juli 2018
Veranstaltungsende:4 Juli 2018
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Simulation und Validierung (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Experimentelle Verfahren, GO
Hinterlegt von: Micknaus, Ilka
Hinterlegt am:16 Jul 2018 07:49
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:25

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