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Boundary Layer induced Rotor Noise using an Analytical Modal Approach

Staggat, M. und Guerin, S. und Moreau, A. (2016) Boundary Layer induced Rotor Noise using an Analytical Modal Approach. In: 22nd AIAA/CEAS Aeroacoustics Conference, 2016. 22nd AIAA/CEAS Aeroacoustics Conference, 2016-05-30 - 2016-06-01, Lyon, Frankreich. doi: 10.2514/6.2016-2997.

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Kurzfassung

Upcoming aircraft designs will face new acoustic challenges related to flow distortions ingested by the engines, such as the boundary layer developing on the fuselage interacting with the fan blades. This paper presents an analytical method to predict this interaction based on the description of circumferential modes in the frequency domain. The original broadband noise model already implemented in the DLR in-house tool PropNoise has been extended to account for anisotropic turbulence and large turbulence scales. The adopted modeling approach confirms that axially stretched eddies generate bumps centered on the harmonics of the blade passing frequency. On the one hand, the small turbulent scales in circumferential direction provide a rich content in aerodynamic perturbation modes. On the other hand, large axial length scales lead to a partial correlation between several consecutive blades, where Tyler-Sofrin modes are preferably excited. The combination of both effects creates acoustic interaction modes with a low circumferential order, which is a condition for efficient sound radiation even at low frequencies. Finally, the model is applied to the academic test case FC3 of a rotor immersed in a thick boundary layer, in the framework of the “Fan Broadband Noise Prediction Workshop” organized in Dallas, 2015 and Lyon, 2016.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/120871/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Boundary Layer induced Rotor Noise using an Analytical Modal Approach
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Staggat, M.dlrNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Guerin, S.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Moreau, A.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2016
Erschienen in:22nd AIAA/CEAS Aeroacoustics Conference, 2016
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.2514/6.2016-2997
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Inflow distortion, engine acoustics, aero acoustics
Veranstaltungstitel:22nd AIAA/CEAS Aeroacoustics Conference
Veranstaltungsort:Lyon, Frankreich
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:30 Mai 2016
Veranstaltungsende:1 Juni 2016
Veranstalter :3AF
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Antriebssysteme
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L ER - Engine Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtuelles Triebwerk und Validierungsmethoden (alt)
Standort: Berlin-Charlottenburg
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik > Triebwerksakustik
Hinterlegt von: Spitalny, Mirko
Hinterlegt am:10 Jul 2018 09:00
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:25

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