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Ceramic Strut Injection Technologies for High-Speed Flight

Kuhn, Markus und Bouchez, Marc und Le Naour, Bruno und Justin, Jean-Francois und Van den Eynde, Jeroen und Steelant, Johan (2017) Ceramic Strut Injection Technologies for High-Speed Flight. In: 21st AIAA International Space Planes and Hypersonics Technologies Conference, Hypersonics 2017, Seiten 1-11. 21st AIAA International Space Planes and Hypersonics Technologies Conference, 2017-03-06 - 2017-03-09, Xiamen, China. doi: 10.2514/6.2017-2416.

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Offizielle URL: https://doi.org/10.2514/6.2017-2416

Kurzfassung

Hypersonic airliners are exposed to temperatures that are beyond the limits of classical aircraft materials. In order to handle this problem the latest development of oxidation resistant materials and composite structures needs to be taken into account. The European research programs ATLLAS and ATLLAS II (2006-2014) were therefore focussing on advanced light-weight, high-temperature capable material development strongly linked to a high-speed passenger aircraft design. For propulsion components, combustor structures were investigated at academic level, both at basic and relevant environments. Within the frame of current work, injectors for ram-based propulsion concepts such as dual-mode ramjet or combined cycle concepts were analysed. Generic strut injector geometries were defined to investigate different materials (ceramic matrix composites and ultra high temperature ceramics) and cooling concepts (passive radiation-cooled vs. active transpiration-cooled). Ceramic strut injectors were designed, manufactured and tested within a high speed combustor at the industrial hypersonic METHYLE test facility. Tests were conducted at operational relevant conditions corresponding to a Mach 6 free flight. All injector variants successfully passed testing. It turned out that active transpiration-cooled CMC- and passive UHTC-solutions show the potential to ensure long range cruises of a high speed airliner.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/120617/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Zusätzliche Informationen:AIAA 2017-2416
Titel:Ceramic Strut Injection Technologies for High-Speed Flight
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Kuhn, MarkusMarkus.Kuhn (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-0633-2327NICHT SPEZIFIZIERT
Bouchez, MarcMBDA, FNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Le Naour, BrunoMBDA, FNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Justin, Jean-FrancoisONERA, FNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Van den Eynde, JeroenESA-ESTEC, NLNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Steelant, JohanESA-ESTEC, NLNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:9 Mai 2017
Erschienen in:21st AIAA International Space Planes and Hypersonics Technologies Conference, Hypersonics 2017
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.2514/6.2017-2416
Seitenbereich:Seiten 1-11
Status:veröffentlicht
Stichwörter:CERAMIC MATRIX COMPOSITE (CMC), COMBINED CYCLE CONCEPT, DUAL-MODE RAMJET, HYPERSONIC FLOW, HYPERSONIC PROPULSION, INJECTION, SCRAMJET, STRUT INJECTION, TRANSPIRATION COOLING, ULTRA HIGH TEMPERATURE CERAMIC (UHTC)
Veranstaltungstitel:21st AIAA International Space Planes and Hypersonics Technologies Conference
Veranstaltungsort:Xiamen, China
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:6 März 2017
Veranstaltungsende:9 März 2017
Veranstalter :AIAA
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Militärische Technologien (alt), R - Wiederverwendbare Raumfahrtsysteme und Antriebstechnologie, R - Raumfahrzeugsysteme - Konzepte und Entwurf (alt)
Standort: Stuttgart
Institute & Einrichtungen:Institut für Bauweisen und Strukturtechnologie > Raumfahrt - System - Integration
Hinterlegt von: Kuhn, Markus
Hinterlegt am:03 Jul 2018 10:21
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:24

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