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Experimental study on the impact of large-scale flow structures on the passenger comfort in a miniaturised aircraft cabin

Westhoff, Andreas und Wagner, Claus (2020) Experimental study on the impact of large-scale flow structures on the passenger comfort in a miniaturised aircraft cabin. In: 21st STAB/DGLR Symposium on New Results in Numerical and Experimental Fluid Mechanics, 142, Seiten 468-477. Springer Nature. 21. STAB/DGLR Symposium 2018, 2018-11-06 - 2018-11-07, Darmstadt. doi: 10.1007/978-3-030-25253-3_45. ISBN 978-3-030-25252-6. ISSN 1612-2909.

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Offizielle URL: https://doi.org/10.1007/978-3-030-25253-3_45

Kurzfassung

The flow structure formation and the dynamics in mixed convective air flow are studied experimentally in a miniaturised aircraft cabin equipped with thermal manikins. With the objective to obtain full-scale characteristic numbers for the down-scaled set-up, temperature measurements and particle image velocimetry are performed at high-pressure P=19.6 bar. To determine the impact of buoyancy flow on the supplied forced convective cold inflow, the flow structure formation and the heat transfer are analysed for a Grashof number range of $8.06 \times 10^9 \leq \Gr \leq 17.72 \times 10^9$ and constant Reynolds number $\Rey = 1.5 \times 10^5$. It is found that the flow structure formation and the velocity distribution strongly depend on the ratio of buoyancy to inertia forces. In conclusion, the structure formation of the flow and its dynamics is discussed in dependency of the Richardson number $\Ri$ considering the consequences for the thermal comfort of the passengers.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/120352/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Zusätzliche Informationen:Print ISBN 978-3-030-25252-6 Online ISBN 978-3-030-25253-3 ISSN-electronic 1860-0824
Titel:Experimental study on the impact of large-scale flow structures on the passenger comfort in a miniaturised aircraft cabin
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Westhoff, AndreasAndreas.Westhoff (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0008-7242-2970NICHT SPEZIFIZIERT
Wagner, ClausClaus.Wagner (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-2273-0568NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2020
Erschienen in:21st STAB/DGLR Symposium on New Results in Numerical and Experimental Fluid Mechanics
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
Band:142
DOI:10.1007/978-3-030-25253-3_45
Seitenbereich:Seiten 468-477
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Dillmann, Andreasandreas.dillmann (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Heller, GerdAirbus BremenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Krämer, EwaldInstitut für Aerodynamik und Gasdynamik Universität StuttgartNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wagner, ClausClaus.Wagner (at) DLR.dehttps://orcid.org/0000-0003-2273-0568NICHT SPEZIFIZIERT
Tropea, CameronFachgebiet Strömungslehre und Aerodynamik, TU DarmstadtNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Jakirlic, SuadTU DarmstadtNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Springer Nature
Name der Reihe:Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design
ISSN:1612-2909
ISBN:978-3-030-25252-6
Status:veröffentlicht
Stichwörter:cabin ventilation, scaling, simlitude, large-scale structure, convection, heat transfer, aircraft cabin, mixed convection, passenger comfort
Veranstaltungstitel:21. STAB/DGLR Symposium 2018
Veranstaltungsort:Darmstadt
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:6 November 2018
Veranstaltungsende:7 November 2018
Veranstalter :STAB/DGLR
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Bodengebundener Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V BF - Bodengebundene Fahrzeuge
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - NGC-Energiemanagement (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Bodengebundene Fahrzeuge
Hinterlegt von: Westhoff, Andreas
Hinterlegt am:22 Nov 2018 15:05
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:24

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