elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Influence of cavities on pressure waves inside of high-speed railway tunnels

Heine, Daniela und Ehrenfried, Klaus und Kühnelt, Helmut und Lachinger, Stefan und Rudolph, Michael und Vorwagner, Alois und Saliger, Florian (2018) Influence of cavities on pressure waves inside of high-speed railway tunnels. Third International Conference in numerical and experimental aerodynamics of road vehicles and trains, 2018-06-13 - 2018-06-15, Mailand, Italien.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

Newly built railway tunnels are mostly twin-tube tunnels with interconnecting tubes. The interconnecting tubes are closed to the tunnel with safety doors, which can be damaged due to the pressure waves. In this work, the influence of cavities at the side branches on the pressure waves is studied concerning the loads on these safety doors. Moving-model experiments were performed at the Tunnel-Simulation Facility Göttingen. The passage of a train through a tunnel equipped with different cavity configurations was examined. Furthermore, numerical simulations were used to verify the experimental results. It was found, that instead of reducing the pressure at the position of the safety door, the pressure amplitude is increased because of superposition of pressure waves inside of the cavity.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/119844/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Influence of cavities on pressure waves inside of high-speed railway tunnels
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Heine, DanielaDaniela.Heine (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-7967-5542NICHT SPEZIFIZIERT
Ehrenfried, KlausKlaus.Ehrenfried (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kühnelt, HelmutAustrian Institute of Technology, Department Mobility, Giefinggasse 2, 1210 Vienna, AustriaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Lachinger, StefanAustrian Institute of Technology, Department Mobility, Giefinggasse 2, 1210 Vienna, AustriaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Rudolph, MichaelAustrian Institute of Technology, Department Mobility, Giefinggasse 2, 1210 Vienna, AustriaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Vorwagner, AloisAustrian Institute of Technology, Department Mobility, Giefinggasse 2, 1210 Vienna, AustriaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Saliger, FlorianÖBB-Infrastruktur AG, Praterstern 3, 1020 Vienna, AustriaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2018
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:tunnel aerodynamics, pressure waves, high-speed trains, safety doors, tunnel cavities
Veranstaltungstitel:Third International Conference in numerical and experimental aerodynamics of road vehicles and trains
Veranstaltungsort:Mailand, Italien
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:13 Juni 2018
Veranstaltungsende:15 Juni 2018
Veranstalter :Fondazione Politecnico di Milano
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Bodengebundener Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V BF - Bodengebundene Fahrzeuge
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Next Generation Train III (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Fluidsysteme, GO
Hinterlegt von: Heine, Daniela
Hinterlegt am:23 Jul 2018 11:53
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:24

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.