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Cost-effective human comfort manikin with realistic thermal load for studies of convection-driven ventilation systems

Lange, Pascal und Westhoff, Andreas und Schmeling, Daniel und Bosbach, Johannes (2018) Cost-effective human comfort manikin with realistic thermal load for studies of convection-driven ventilation systems. In: Roomvent & Ventilation Konferenz 2018, Seiten 367-372. SIY Indoor Air Information Oy. Roomvent & Ventilation 2018, 2018-06-02 - 2018-06-05, Espoo, Finnland. ISBN 978-952-5236-48-4.

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428kB

Offizielle URL: https://roomventilation2018.org/proceedings/

Kurzfassung

We present a cost-effective and easy-to-apply measurement method to gather information about the thermal passenger comfort using a specially developed thermal manikin. With the objective to verify the local equivalent temperatures, the thermal manikin was calibrated in a dedicated temperature-controlled box providing homogeneous isothermal boundary conditions with satisfactorily low air velocities and temperature differences. Using infrared thermography in combination with temperature detectors, the surface temperature of different body parts and the surrounding temperature in the chamber were acquired. Based on this data, calibration coefficients were determined revealing almost linear dependencies of the mean surface temperatures on the mean surrounding temperature. As a result, a comfort manikin was simplified, which costs only a fraction of commercially available systems. Hence, the installation on all seats in passenger cabins is feasible, allowing to obtain an instantaneous survey of thermal comfort and cost-effective usage of expensive test facilities. As the manikin provides the obstruction and the spatially realistic distributed heat release of real humans, it is especially suitable for studies of ventilation systems operating in the mixed or natural convection regime.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/119230/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Anderer)
Titel:Cost-effective human comfort manikin with realistic thermal load for studies of convection-driven ventilation systems
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Lange, PascalPascal.Lange (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Westhoff, AndreasAndreas.Westhoff (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0008-7242-2970NICHT SPEZIFIZIERT
Schmeling, DanielDaniel.Schmeling (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-2712-9974NICHT SPEZIFIZIERT
Bosbach, JohannesJohannes.Bosbach (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-1531-127XNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Juni 2018
Erschienen in:Roomvent & Ventilation Konferenz 2018
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Seitenbereich:Seiten 367-372
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Kosonen, RistoNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ahola, MerviNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Narvanne, JarkkoNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:SIY Indoor Air Information Oy
ISBN:978-952-5236-48-4
Status:veröffentlicht
Stichwörter:thermal manikin, equivalent temperature, thermal comfort, convection-driven ventilation systems, thermal loads
Veranstaltungstitel:Roomvent & Ventilation 2018
Veranstaltungsort:Espoo, Finnland
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:2 Juni 2018
Veranstaltungsende:5 Juni 2018
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Bodengebundener Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V BF - Bodengebundene Fahrzeuge
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - NGC-Energiemanagement (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Fluidsysteme, GO
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Experimentelle Verfahren, GO
Hinterlegt von: Lange, Pascal
Hinterlegt am:11 Jun 2018 14:05
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:23

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