elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

A Moving Thermal Manikin for the Simulation of Walking Passengers in Aircraft or Trains

Winter, Stefan und Meyenberg, Maximilian und Schmeling, Daniel (2018) A Moving Thermal Manikin for the Simulation of Walking Passengers in Aircraft or Trains. In: Roomvent & Ventilation 2018, Seiten 1097-1102. SiY Indoor Air Information Oy, Helsinki, Finland. Roomvent & Ventilation 2018, 2018-06-02 - 2018-06-05, Espoo, Finnland. ISBN 978-952-5236-48-4.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
676kB

Offizielle URL: https://roomventilation2018.org/proceedings/

Kurzfassung

Our experimental investigations focused on non-stationary effects on the flow and temperature fields within a generic train compartment caused by a newly developed moving thermal manikin. This study is intended to demonstrate how this thermal manikin can be used for investigations in terms of effects on thermal comfort caused by passengers walking through the aisle of a train or an airplane. Therefore, a 6 m long traverse system was equipped with a standing thermal manikin. Using a control system, we can precisely adjust the moving speed of the manikin and its total amount of emitted sensible heat. Furthermore, the manikin provides a similar blockage as real humans. Accordingly, the moving manikin can be used to experimentally simulate walking passengers. The study was conducted in a generic laboratory, representing the lower cabin of the DLR’s next generation train (NGT). 24 thermal manikins were seated in six rows and the ventilation was realized by cabin displacement ventilation. Local temperature and omnidirectional velocity measurements as well as laser-smoke visualizations were conducted to capture the effect of the moving manikin.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/119154/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Anderer)
Titel:A Moving Thermal Manikin for the Simulation of Walking Passengers in Aircraft or Trains
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Winter, StefanWinter.Stefan (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Meyenberg, MaximilianNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schmeling, DanielDaniel.Schmeling (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-2712-9974NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2018
Erschienen in:Roomvent & Ventilation 2018
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Seitenbereich:Seiten 1097-1102
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Kosonen, RistoNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ahola, MerviNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Narvanne, JarkkoNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:SiY Indoor Air Information Oy, Helsinki, Finland
ISBN:978-952-5236-48-4
Status:veröffentlicht
Stichwörter:moving manikin, sensible heat release, thermal manikins, displacement ventilation, train compartment
Veranstaltungstitel:Roomvent & Ventilation 2018
Veranstaltungsort:Espoo, Finnland
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:2 Juni 2018
Veranstaltungsende:5 Juni 2018
Veranstalter :Scanvac, FiSIAQ, Aalto University
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Bodengebundener Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V BF - Bodengebundene Fahrzeuge
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Next Generation Train III (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Fluidsysteme, GO
Hinterlegt von: Schmeling, Dr Daniel
Hinterlegt am:11 Jun 2018 11:54
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:23

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.