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Study of the pressure loads on cavities in high-speed railway tunnels

Heine, Daniela und Ehrenfried, Klaus und Kühnelt, Helmut und Lachinger, Stefan und Rudolph, Michael und Vorwagner, Alois und Saliger, Florian (2018) Study of the pressure loads on cavities in high-speed railway tunnels. In: Fourth International Conference on Railway Technology: Research, Development and Maintenance. Fourth International Conference on Railway Technology: Research, Development and Maintenance, 2018-09-03 - 2018-09-07, Sitges, Spanien.

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Offizielle URL: http://www.railwaysconference.com/

Kurzfassung

The tunnel passage of a high-speed train leads to pressure waves inside the tunnel, which can affect the installations inside of the tunnel, as well as the structures of the train and the tunnel in a negative way and may lead to discomfort of the passengers. Modern twin-bore tunnels have small cross-sectional areas, no ballast bed and can be very long, like the recently opened Gotthard-Base-Tunnel. This leads to strong pressure waves, which may steepen over the length of the tunnel. The tubes are interconnected with pressurized crossways, which act as escape way for both tubes. The cross-passage is separated from the tunnel by air-tight doors, whose durability can be decreased due to the loads induced by the pressure waves. At both ends of the cross-cuts, the tunnel's cross-sectional area is enlarged leading to cavities inside the tunnel. Different cavity geometries were studied concerning their influence on the pressure waves. A special attention was paid at the possible decrease of the loads on installations, particularly cross-cut doors, inside of the cavities. A life time assessment was performed for a generic cross passage sliding door. The studies were performed experimentally at the German Aerospace Center Göttingen and numerically at the Austrian Institute of Technology.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/119070/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Zusätzliche Informationen:Verkehr, bodengebundene Fahrzeuge, Teilgebiet 832
Titel:Study of the pressure loads on cavities in high-speed railway tunnels
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Heine, Danieladaniela.heine (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-7967-5542NICHT SPEZIFIZIERT
Ehrenfried, KlausKlaus.Ehrenfried (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kühnelt, HelmutAustrian Institute of Technology GmbH (AIT)NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Lachinger, StefanAustrian Institute of Technology GmbH (AIT)NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Rudolph, MichaelAustrian Institute of Technology GmbH (AIT)NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Vorwagner, AloisAustrian Institute of Technology GmbH (AIT)NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Saliger, FlorianÖBB-Infrastruktur AG, Praterstern 3, 1020 Vienna, AustriaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2018
Erschienen in:Fourth International Conference on Railway Technology: Research, Development and Maintenance
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Hochgeschwindigkeitszug, Tunnelaerodynamik, Tunneleinbauten, TSG, CFD, Life Cycle Assessment
Veranstaltungstitel:Fourth International Conference on Railway Technology: Research, Development and Maintenance
Veranstaltungsort:Sitges, Spanien
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:3 September 2018
Veranstaltungsende:7 September 2018
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Bodengebundener Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V BF - Bodengebundene Fahrzeuge
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Next Generation Train III (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Fluidsysteme, GO
Hinterlegt von: Bachmann, Barbara
Hinterlegt am:27 Sep 2018 08:21
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:23

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